Deltagartappen skapar oro hos motionsloppen

Flera av Sveriges största motionslopp ser en nedgång i antalet deltagare efter pandemin. Inom branschen befaras det att vissa lopp kan bli uppköpta. –Där finns en oro att vi får in globala aktörer till Sverige, med mycket pengar som kan trycka ut oss, säger Staffan Movin, ordförande i Svenska motionslopp och idrottsevenemang.

Branschorganisationen Svenska motionslopp och idrottsevenemang ser en 30-procentig minskning av deltagare i olika lopp efter pandemin. Arkivbild.

Branschorganisationen Svenska motionslopp och idrottsevenemang ser en 30-procentig minskning av deltagare i olika lopp efter pandemin. Arkivbild.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Motion2022-07-12 14:21

Pandemin slog hårt mot klassiska motionsevenemang som exempelvis Vasaloppet, Vätternrundan, Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon. Nu kommer larm om fallande deltagarantal även efter pandemin.

– Vi har tappat cirka 30 procent rakt av på de lopp som hittills arrangerats efter pandemin. Jag är övertygad om att det i framtiden inte kommer att se ut som det gjort. Jag är orolig för att vi kommer att hitta en nivå som är lägre och där vi inte kommer att kunna vara den kraft i idrottsrörelsen som vi varit förut, säger Staffan Movin, ordförande i branschorganisationen Svenska Motionslopp och idrottsevenemang.

Tapp i Vasaloppet

Vasaloppet är ett av alla Sveriges motionslopp som tappat deltagare under vinterns skidarrangemang.

– Vi hade en tillväxtresa där vi växte med 30 till 40 procent i antalet deltagare under tio år. Nu har vi tappat 30 procent över en natt, säger Johan Eriksson, vd på Vasaloppet, och fortsätter:

– I vintras var vi jättestolta över 51 000 anmälda till vinterveckan jämfört med 62 000 innan pandemin.

Lopp med starka varumärken, som Vasaloppet, Vätternrundan och Stockholm Marathon, har generellt klarat sig bättre från stora deltagarminskningar under pandemin. Värre har det gått för andra lopp.

Till exempel Blodomloppet, ett löpararrangemang som arrangeras på 18 orter i Sverige. Deltagarantalet i de tio lopp som hittills arrangerats i år ligger omkring 45–50 procent lägre än vad det gjorde 2019. Då lockade Blodomloppet totalt 105 000 deltagare. I år hoppas man komma upp till 60 000 deltagare, enligt Tomas Hoszek som är ordförande för föreningen Blodomloppet.

"Tror på förändring"

Staffan Movin, som betonar branschens roll som en motor för folkhälsan, menar att en del av deltagartappet i många lopp är anmälningar från företag och andra sällskap. Han tror att motionsloppens arrangörer går en oviss framtid till mötes.

– Jag tror inte att det kommer att se ut på samma sätt som nu. De som överlever kommer att överleva. Det är ingen risk för starka varumärken som Vasaloppet och liknande lopp. Men jag är inte säker på att alla kommer att överleva, säger Staffan Movin och berättar att det utomlands finns en utveckling att stora kommersiella aktörer köper upp lopp som inte klarar sig ekonomiskt.

– Där finns en oro att vi får in globala aktörer till Sverige, med mycket pengar, som kan trycka ut oss eftersom vi inte har några pengar i ladorna.

Kartläggning

För att vända den nedåtgående trenden har branschorganisationen bland annat startat en kartläggning av svenskarnas nya motionsvanor efter pandemin. Johan Eriksson på Vasaloppet berättar:

– Vi ser ett trendbrott hur människor aktiverar sig och känner inspiration av motion och hälsa. De stora breddarrangemangen är en bas. Ett jätteviktigt inslag för att skapa intresse för motion. Men det behöver finnas ett alternativ som kompletterar. En familj kanske åker i anslutning till arrangemanget och kan själva paketera deltagandet genom att exempelvis välja tid för sitt genomförande av loppet. Kanske inom ramen av tre dagar.

Johan Eriksson menar att Vasaloppets största konkurrent i framtiden blir människors hushållskassa:

– Det handlar om att välja mellan solresa, renovering av sommarstugan eller komma till Mora med familjen under någon av våra arrangemang.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om