Bjerkert om "Motorcykelns Mount Everest"

Calle Bjerkert från Vimmerby MS har 15 målgångar i Novemberkåsan och framgångar i många tävlingar både internationellt och nationellt. Nu är det dags för en ny utmaning. Dakarrallyt, som körs i Saudiarabien i januari. "Jag har en bra känsla i kroppen", säger motorprofilen.

Calle Bjerkert under Merzougarallyt i Marocko. Den fungerade som en kvaltävling till Dakar.

Calle Bjerkert under Merzougarallyt i Marocko. Den fungerade som en kvaltävling till Dakar.

Foto: ASO/V.Eleuterio

Motorcykelsport2019-12-12 08:00

År 1978 startades Dakarrallyt som först kördes mellan Paris och Senegals huvudstad Dakar.  Sedan dess har intresset bara ökat och numera är det en av de största motortävlingarna som finns. 

Calle Bjerkert berättar att Dakar, efter Formel 1, har högst tittarsiffror i världen och sänds i över 160 länder. 

– Det är en helt annan uppmärksamhet i många andra länder, jämfört med här i Sverige. Jag var i Portugal, ute på landsbygden och tränade. Där är det som att komma femtio år tillbaka tiden, men Dakar vet de vad det är. Om man stannar på någon mack ute i ödemarken kommer de och är intresserade och frågar om Dakar, säger Bjerkert. 

Den 5:e februari startar Dakar 2020, som körs i Saudiarabien, och då börjar Calles stora äventyr. 

– Det känns helt fantastiskt, säger Vimmerbyföraren, som har fullt upp veckorna inför. 

– Nu är det mycket att göra och mycket att fixa. Det är många trådar som ska lösas, men jag har ändå bra koll på det hela. Jag håller på att jaga sponsorer och träna så klart. Det är en diger packningslista man ska ha med också med material, kläder och utrustning. 

Hur fick du idén att köra Dakarrallyt?

– Det har legat och grott ganska länge. Jag tycker om utmaningar och har alltid gått min egen väg. Jag vill utvecklas och är nyfiken på att bli bättre. Sedan älskar jag ju att åka motorcykel och då är Dakar det självklara valet om man vill hitta en ny utmaning. Dakar är som motorcykelsportens motsvarighet till att bestiga Mount Everest. 

Åkarna på Dakarrallyt kör först sex dagar, sedan är det en dags uppehåll, innan de kör sex dagar till. Det är mellan 70 och 100 mil varje dag, så sammanlagt blir det kring 900 mil att köra. 

– Om man kör rätt i alla fall. Navigerar man fel blir det längre, säger Calle Bjerkert. 

Det är en av de unika sakerna med Dakar. Att man med hjälp av karta måste se till själv att man kör rätt. 

Hur bra kan du just den delen? Själva orienteringen?

– Det har blivit bättre och bättre tycker jag. Sedan lägger de ju in så navigeringen blir riktigt svår. Även toppåkarna kan köra fel. Det är också lite tjusningen med Dakar. Det gäller att lita på sig själv och hålla sig till sin plan. 

Hur stor är skillnaden mellan Dakarrallyt och de lopp du brukar köra?

– Den enda likheten är väl att man åker på en motorcykel. Det är som att jämföra hockey och bandy. Två helt olika sporter. Det är helt annorlunda med att man kör mycket längre och mer. 

Vad blir den största utmaningen för dig?

– Det är väl just att det är väldigt långt. Mycket kan hända under 900 mil. Sedan är det höga farter. Man kan ligga i 170 kilometer i timmen stundtals. Då gäller det att hela tiden vara fokuserad och tänka steget före. Sedan är det ju tuffa yttre förutsättningar. När vi startar på morgonen kan det vara minusgrader i öknen och sedan mitt på dagen kan det bli upp till 50 grader i södra Saudiarabien.  

Calle Bjerkert har varit ledig från jobbet den senaste månaden, för att kunna fokusera fullt ut på träningen. Han har simmat, sprungit, gymmat och kört motorcykel, för att förbereda sig på bästa sätt inför utmaningen. 

– Jag har en bra känsla i kroppen. I första hand hoppas jag på att komma i mål, det är en prestation i sig, men kan jag komma topp 20 så är jag väldigt nöjd, avslutar Bjerkert. 

Dakar

Dakarrallyt startar den 5 januari och körs först i sex dagar, sedan är det en vilodag, innan de kör sex dagar till. Det är lastbilar, bilar, fyrhjulingar, "side by side"-bilar och motorcyklar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!