Att en av landets största publiksporter tvingats förbereda för en säsong just utan supportrar på läktaren får konsekvenser. Den regerande mästaren Smederna drog sig ur serien eftersom man inte anser sig klara en säsong utan publikintäkter.
För de resterande lagen väntar ett komprimerat upplägg där det fortfarande finns en osäkerhet kring vilka förare som kommer vara tillgängliga på grund av olika reserestriktioner i exempelvis Polen.
Detta, och mindre pengar i förarbudgetarna, gör att klubbarna kommer att ställa fler svenska förare på startlinjen.
– Det blir automatiskt så och det tycker jag personligen är en positiv grej som har kommit av det här. Alla klubbar är nästan tvingade till att titta i de egna leden och det behöver sporten som helhet, säger Dackarnas lagledare Peter Karlsson, som framför allt byggt årets trupp på svenska och danska förare.
Hoppas på långvarighet
Han menar att det är något sporten behövt göra länge, men att det samtidigt varit svårt att få till.
– Det leder förhoppningsvis till att vi får bättre utveckling på yngre, egna produkter. Det är bara att hoppas att det kan bli en långvarig strategi i klubbarna. Att det inte bara blir i år.
Vetlandas lagledare Mikael Wirebrand håller med:
– Vi (sporten) har ju tappat förare genom åren och det här kanske är en chans till omstart och till att bygga trupper med svenska förare.
Enligt Mikael Holmstrand, vice ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS), var just den delen ett av huvudsyftena med att verkligen få till en säsong trots rådande läge. Drivkraften var ansvarstagandet för svensk speedway, berättar han.
– I år handlade det inte om vilka utländska storstjärnor vi kunde få hit utan om att inte falla i glömska hos supportrar och sponsorer. Och att erbjuda våra svenska förare körtillfällen och möjligheten att få in någon krona på sin verksamhet som de rustat för, säger Holmstrand.
– Nivån rent sportsligt kommer att vara lite lägre, men jag tror inte att de som följer oss på tv kommer att uppfatta det. Det kommer bli jämna matcher, jämna heat och det blir en lite lägre tröskel in för de här svenska killarna som kanske inte hade fått chansen i så stor utsträckning i år annars.
Viktigt för identiteten
TT: Varför är det viktigt att få in fler svenska förare?
– Vi har haft låg återväxt i Sverige under lång tid och pratat mycket om det. Flera föreningar har kommit en bra bit på väg med fina ungdomsverksamheter, men innan de kan konverteras till seniorer så är det ett antal år. Vi har regler om att det måste vara ett antal svenskar i lagen, och sedan lockar alltid de svenska förarna lite extra, om han har lokal koppling inte minst. Så hela identiteten för sporten – att det inte bara blir en främlingslegion av alltihopa – det tror jag är jätteviktigt, säger Holmstrand.