Andreas speedwayens hetaste kille

Efter insatsen i senaste GP-tävlingen är svensk speedways ständige kronprins (till kungen Tony Rickardsson) Andreas Jonsson het igen. I tisdags fanns han på Ljungheden i Västervik och då var han het i dubbel bemärkelse. Dels som förare och ankare i Rospiggarna, dels av den anledningen att det var en förkyld och feberhet Andreas.

Andreas Jonsson känner sig sliten på grund av alla tävlingar på sistone. Här i samspråk med sin manager Mikael Teurnberg vid besökt i Västervik. Foto: Magnus Strömsten

Andreas Jonsson känner sig sliten på grund av alla tävlingar på sistone. Här i samspråk med sin manager Mikael Teurnberg vid besökt i Västervik. Foto: Magnus Strömsten

Foto:

Motorsport2004-07-22 06:43

Det var snorigt värre då vår tidning får ett snack med Andreas på depåläktaren. Men att avstå en så viktig bortamatch som den i Västervik var inte att tänka på.
- Nej, den här matchen kan ju få betydelse för om vi tar oss till slutspel, sa Andreas.
Innan det stod klart att hans lag förlorat med fyra futtiga poäng.
- Jag känner mig oerhört sliten. Har tävlat åtta dagar av nio i tre länder. Det tar på krafterna och sänker motståndskraften mot exempelvis förkylningsbaciller, säger Andreas.
Om det myckna tävlandet påverkar negativt - varför kör du så många tävlingar som du gör?
- Det är en nödvändighet av flera anledningar. Dels ekonomiska, dels utvecklingsmässigt. Man måste möta de bästa så ofta som möjligt för att hänga med i toppen.
Hur många tävlingar kör du i år?
- Hittills har det blivit 47, men det kommer att bli cirka 90 innan säsongen är över. Utan ett bra team som gör att jag får koncentrera mig på körningen skulle det inte fungera.
Förutom rent fysiskt, finns det flera nackdelar med att köra så många race?
- Ja, bland annat att det vid tidspress kan bli mycket slentrian i förberedelserna och att man utnyttjar den rutin man har alldeles för mycket. Det är givetvis på gott och ont, båda sakerna.
Och så det eviga snacket om kronprins och när du tar över efter kungen Tony Rickardsson?
- Jag vill direkt göra klart en sak, man tar inte över efter Rickardsson. Han är fortfarande en av världens bästa förare och även om man skulle slå honom i en tävling så kan man få storstryk nästa dag.
Men märker inte ni förarkonkurrenter om Tony har samma entusiasm för uppgiften , som för några år sedan?
- Jo, det gör man kanske. Det vore väl nästan onaturligt om han vore lika hungrig i dag som för ett antal år sedan. Men de tävlingar han tänder på, då är han fortfarande bäst.
Senaste GP-tävlingen var din bästa. Nu väntar Göteborg och ny framgång?
- Sådant kan man hoppas. Men en sak hoppas jag, att banan den här gången blir flera klasser bättre än skandalbanan förra året. Sämre kan det inte bli och jag har stora förhoppningar inför fortsättningen i GP. Jag har haft flyt i år tycker jag och målsättningen är en plats i GP även nästa år.
Sa Andreas Jonsson.

Landets bäste stilåkare anser de flesta om Andreas Jonsson, som nu har suddat ut benämningen talang på visitkortet och ersatt med världstopp.
Landets bäste stilåkare anser de flesta om Andreas Jonsson, som nu har suddat ut benämningen talang på visitkortet och ersatt med världstopp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!