Ännu en Vimmerbybo i toppen

Först John Vogel, sen Carl-Eric Gustafsson och nu blir Roger Karlsson den tredje Vimmerbybon att basa över svensk motocross.
Det är ett ideellt arbete som tar mycket tid - och som inspirerar och engagerar.
- Det går knappt en kväll utan att jag får ett telefonsamtal som handlar om cross, säger Roger Karlsson och skrattar.

Roger Karlsson har axlat rollen som sammankallande i motocrossektionen.

Roger Karlsson har axlat rollen som sammankallande i motocrossektionen.

Foto:

Motorsport2012-02-02 07:22

Roger Karlsson har suttit med i motocrossektionen, som tillsätts av Svemos styrelse, i sex år. Vid årsskiftet hoppade han upp som högst ansvarig. En roll som två "Vimmerbykollegor" har haft tidigare, dels John Vogel i slutet av 1950-talet och så Carl-Eric Gustafson, som satt på posten från 1970 till 1985.

Började 1979
Att tre Vimmerbybor har fått uppdraget att styra svensk motocross är anmärkningsvärt.
- Av någon anledning har vi varit lite dominerande i den rollen. Jag tror inte att det finns någon särskild förklaring till det. Men centralt är Vimmerby MS en högt aktad klubb. Genom åren har klubben gjort många bra arrangemang inom cross, enduro och på bilsidan, konstaterar Roger Karlsson.
50-årige Karlsson tog sitt första uppdrag i Vimmerby MS 1979, då som endurolagledare.
- Sen kom jag mer och mer över till crossen. Men jag har faktiskt aldrig tävlat själv.

Tar samtliga beslut
Motocrossektionen består av fyra personer, förutom Roger Karlsson även Magnus Markenfelt (Stockholm), Tommy Allansson (Falkenberg) och Håkan Olsson (Uddevalla).
Vilka är dina främsta uppgifter?
- Jag är ansvarig för att sektionen fungerar, kallar till möten och ser till att vi följer den arbetsbeskrivning och plan som vi har fått av styrelsen. Sektionen tar alla beslut tillsammans.
Att hans ideella engagemang tar en hel del tid råder det inga tvivel om.
- Vi har minst ett möte i månaden, de flesta över telefon. Är det något större så träffas vi. Jag får ta ledigt runt 15 arbetsdagar per år för att jobba ideellt. Men jag hade förstås inte gjort det om jag inte hade tyckt att det var roligt.

"Otroligt tragiskt"
Och träffas, det fick sektionen göra en hel del under 2011. Ett år som inte kan beskrivas som annat än kolsvart för svensk motocross. Under året dog tre unga förare i samband med olyckor under tävling.
- Klart att det var ett väldigt tungt år. Det var otroligt tragiskt, suckar Roger Karlsson.
För att minimera risken för nya dödsolyckor under 2012 tillsattes en säkerhetsgrupp under hösten. En grupp där personer med expertis från flera områden ingår.

Flera regeländringar
Sedan dess har flera förändringar gjorts:
- Numera kan ingen bli elitförare förrän 16 års ålder och åldern för att åka fyrtakt har höjts. Sen har vi infört en ny klass för 13-17-åringar, berättar Roger Karlsson.
Man har också tittat över sjukvården på banorna och infört krav på att samtliga förare ska ha bröstskydd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!