Det är drygt tre timmar tills studiosändningen ska starta. Producent Lucas Källgren tar emot och visar runt i de snåriga lokalerna på Ringvägen 52 i Stockholm.
I ett litet rum sitter någon och kommenterar en match i Premier League i fotboll och vrålar entusiastiskt när ena laget gör mål.
Lucas ler och vi går vidare, via kontrollrum, studio, smink och fler kommentatorshytter.
När klockan slår 16, tre timmar innan studionsändningen ska starta, är det samling. Lucas delar ut dagens körschema till alla. Men en person saknas. Kommentatorn Janne Blomqvist har inte dykt upp ännu.
– Han har sina egna tider, säger Rickard Rydell och ler.
Genomgången är klar. Rydell, Björn Wirdheim och programledaren Suzanne Sjögren fördjupar sig i körschemat mer i detalj och gör vissa ändringar.
Janne Blomqvist dyker upp.
– Jävla trafik, säger han med en pust.
Det är gott om tid innan sändning och vi hinner sitta ner en stund och snacka. Janne med sina 25 år som kommentator av F1 har tillsammans med Rickard och Björn skapat ett samspelt team som är uppskattat av tittarna.
Rutin, kunskap och en blick för detaljer är kanske ord som beskriver trion allra bäst.
– Jag känner att vi hittat en bra form hur vi ska oss an racen och förmedla det till tittarna på bästa sätt, säger Janne.
Idag är intresset för F1 jättestort. Många tittare varje vecka, stor publik på varje tävlingshelg och en titelfajt mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton som egentligen saknar motstycke i historien.
Att intresset är så stort i Sverige, trots att det inte finns någon svensk förare sedan Marcus Eriksson blev av med sitt kontrakt, förklarar alla tre på samma sätt.
Rickard Rydell:
– Serien Drive To Survive på Netflix har fått många nya tittare att upptäcka sporten. De har blivit yngre och det är betydligt fler kvinnor. Jag har en dotter som är 27 år, hon och hennes tjejkompis sitter och tittar på F1 numera, och det är inte för att jag är med i sändningen utan för att de på nåt sätt lärt känna förarna och människorna inom teamen och kan se sporten på ett annat sätt.
Björn Wirdheim fyller i:
– Istället för att titta på 20 bilar som kör 71 varv på en bana har serien fått folk att förstå andra dimensioner av sporten, vad som krävs för att vara först över mållinjen och varför vissa team aldrig kommer att kunna vinna men att de tävlar efter sina förutsättningar och kan se en framgång i en tolfte plats.
Under pandemin har personalen från produktionen inte kunnat vara på plats under tävlingarna under snart två år. Allt har kommenterats hemifrån och man har fått utveckla sändningarna på ett annat sätt.
– Allt har sina för- och nackdelar men jag tycker att studiosändningarna gjort att vi kunnat gå ner på djupet i sporten på ett tydligare sätt. Vi har möjligheter att ta in andra experter och tydligare förklara hur komplex F1 verkligen är, säger Rickard Rydell.
Just den här dagen hade man ett drygt tio minuter långt inslag med Jonas Jarlmark, tidigare raceingenjör för Rydell under dennes tävlingskarriär.
– Vi ville på ett så pedagogiskt och enkelt sätt som möjligt försöka förklara det här med downforce som är så viktigt i Formel 1, alltså hur en nedåtriktad aerodynamisk kraft som "tvingar ned" bilen mot marken och skapar grepp som gör att det går att köra fortare.
Den typen av inslag skapar en fråga. Vem är den typiske tittaren av Formel 1, som sändningarna riktar sig till?
– Jag skulle säga att det är väldigt blandat. Hardcorefansen av F1 har alltid funnits och finns där vad som än händer, men dokumentärserien på Netflix har gett en ny publik som kanske inte är riktigt lika insatt, säger Björn.
Janne Blomqvist bryter in:
– Våra sändningar var väldigt nördiga under några år, det kan jag hålla med om. Nu har vi nog, med det ökande intresset, skruvat på det för att det ska passa fler och jag ser faktiskt min brorsa som den typiske tittaren. Han är 60 år och sitter tillsammans sin dotter och tittar, för att de fastnat för sporten tack vare Netflix-serien. Det är de två som vi ska försöka ge en upplevelse så att de förstår vad som pågår.
– Actionmässigt händer det inte så mycket i racen, oftast, därför måste vi ge dem en dimension till och förklara saker som påverkar resultatet i slutänden.
Det är strax dags för studiosändningen att dra igång. Rickard och Björn tar plats tillsammans med programledaren Suzanne Sjögren och vi följer med Janne Blomqvist upp till det lilla rum där de kommenterar sändningen. Ett antal skärmar, ett skrivbord och tre stolar trängs om utrymmet.
Hur fördelar ni era roller när racet är igång?
– Jag är dirigenten kan man säga. Jag pratar mest, men jag gillar dialogen med Björn och Rickard som är så otroligt duktiga. Kastar jag ut en boll kommer det alltid en bra passning tillbaka. Det har krävt lite intrimning, men nu behövs inte mer än små gester för att vi ska förstå varandra.
Påverkas intresset av att vi inte längre har någon svensk förare i F1-serien?
– Kanske till viss del. Men faktum är att "svenskeffekten" när Marcus Ericsson var med inte blev så stor. Det skrevs kanske lite mer om sporten periodvis, men inte mer än så. Intresset för F1 i Sverige är konstant och har ökat mycket senaste åren tack vare Netflix.
Vem blir näste svensk och när kommer han in?
– Egentligen har vi ingen som är nära just nu. I så fall är Dino Beganovic den som är närmast, men han är ändå väldigt långt ifrån. Det krävs toppresultat i både F3 och F2 innan man ens kommer på tal och sen ska väldigt många pusselbitar falla på plats för att det ska bli möjligt.
När får vi ett F1 i Sverige?
– Aldrig. Det är alldeles för stor investering att bygga en bana som är graderad för Formel 1, vi pratar om två-tre miljarder. Det enda som skulle vara möjligt är om någon tog slanten för att göra ett stadslopp, men jag har oerhört svårt att se att det skulle vara möjligt.
Det är dags för start. Björn och Rickard har kommit upp med hissen från studion och tar sina platser bredvid Janne. De röda lamporna inför start tänds och släcks och Janne lotsar tittarna in i den första kurvan och ut på första varvet.
Valtteri Bottas tappar ledningen, snurrar och hamnar sist. Mästerskapsledaren Max Verstappen tar över och kör sen ohotad till en ny seger som ger honom en utökad ledning i VM inför de fyra sista tävlingarna.
I sändningen säger Janne till och med att striden om VM-guldet kan vara avgjord.
– Halva spiken är i alla fall islagen. Jag tror att Red Bull som team och Max som förare har det som krävs för att hålla undan. Det ska väldigt mycket till om Hamilton ska kunna vända det här.
De som följer serien får snart besked. Kommande helg är det nytt race, då i Brasilien, och fajten går vidare. Räkna med att gänget bakom sändningarna, som säger hej till varandra och sprids ut i Stockholmsnatten, är lika laddade då.