Dackarna bygger luftstaket

Efter smeden Kim Janssons svåra olycka i lördags tog Dackarna ett snabbt beslut. I måndags beställdes ett luftstaket till G&B Arena.
- Vi har diskuterat luftstaket en längre tid, men efter det som hände i lördags får det vara nog, nu ska det bara upp ett luftstaket, säger Dackarnas sportchef Jörgen Kling.

Ett dämpande luftstaket minskar risken för allvarliga skador vid krascher på banan. Inom kort kommer det vara på plats i Målilla.

Ett dämpande luftstaket minskar risken för allvarliga skador vid krascher på banan. Inom kort kommer det vara på plats i Målilla.

Foto:

Motorsport2008-08-20 10:06


Redan i våras, när Dackarna monterade upp träsarg jämte raksträckorna, fanns luftstaket med som en fas två i säkerhetsarbetet.

Engelsk tillverkare
Nu ska ett luftstaket upp i banans kurvor, så fort som möjligt. På samma sätt som i varje Grand Prix-tävling, och som är standard i den polska och engelska högstaligan.
Kanske redan innan den här säsongen är över. Luftstaketet kommer från engelsmannen Tony Briggs.
- Vi hoppas få upp staketet innan säsongen är slut, men vi vet inte exakt hur snabbt det går. Tony Briggs har varit här och tagit måtten som behövs. Sedan får vi se hur lång tid det tar att tillverka staketet för vår bana, men det ska upp så snabbt som möjligt.
Tony Briggs är en etablerad tillverkare av luftstaket och har levererat så kallat "air-fence" till flertalet banor i både England och Polen. Han har även levererat det luftstaket, som nyligen monterades på Vetlanda Motorstadion.
- Det staketet han gör ska vara det bästa som finns. Det är dock inte samma luftstaket som finns i GP-serien, utan det här ska vara bättre. Framförallt ska botten på staketet vara säkrare för förarna, så att risken för att fastna minskar, säger Jörgen Kling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!