Tillsammans med kartläsaren Daniel Edorsson flög Pierre Fransson fram över sträckorna som arrangören Wäxjö MS hade satt ihop runt Vislanda och Alvesta till Dackefejden.
I södra Sverige är det en av de största tävlingarna eftersom den ingår i Sydsvenska rallycupen (SSRC), Smålands DM, Södras DM och VOC Sverige.
47 kilometer fördelat på sex sträckor avverkades under lördagen och Fransson lär med glädje minnas den gångna helgen.
De kammade hem klassegern för tvåhjulsdrivna trimmade bilar med sin VW Golf och blev tvåa i totalsammanställningen bakom Kullings Bengt Abrahamsson och Peter Vogel.
– Jag trodde faktiskt inte att det skulle räcka så långt efter de första tre sträckorna, säger Pierre Fransson.
Generatorn lade av
Då var det Mattis Olsson och Marcus Sundh från Lessebo respektive Älmhult som hade full kontroll på grupp H och ledde med ganska god marginal.
Under den fjärde sträckan lade deras generator av och motorn gick orent. Fransson och Edorsson såg chansen – och tog den.
De käkade upp försprånget och tog över ledningen, något som de inte tappade.
– Överlag gick det jättebra, det flöt på utan några incidenter. Det var problemfritt, jag var glad när jag åkte därifrån. Vi hade ett ganska tidigt startnummer (nummer 10) och då var det mycket lösgrus som gjorde det svårt. Startar man som 30:e bil brukar den värsta lösgrusen vara borta och det är lättare att ta sig fram, säger Pierre Fransson.
”Kan vinna”
Både 2014 och 2015 har han vunnit sin klass i Svenska rallycupen. I år ligger inte hans fokus där.
– Det finns andra tävlingar som har lockat, till exempel SM-tävlingar och så.
I mitten av juli väntar SM-sprint under SM-veckan i Norrköping.
– Jag tror det är 80 bilar i hela startfältet och 40 i min klass. Det kommer bli otroligt tufft och 20 har säkert chansen att vinna. Man kan vinna och likväl komma på en 20:e plats, det är en kort sträcka på en och en halv kilometer. Det handlar om att ha tiondelarna på rätt sida och ha en bra dagsform.