Beslutet från elitlicensnämnden slog knappast ner som en bomb på tisdagsmorgonen. Västervik har under de senaste säsongerna, inte minst 2009, haft stora ekonomiska problem och var till och med nära konkurs i höstas.
Västervik hade vid årsskiftet 2009/2010 skulder på cirka 1,2 miljoner kronor varav 44 000 kronor till förare och 16 000 kronor till förbundet (Svemo) och detta tillåter inte Svemos elitlicensmanual.
Skulderna betalda
Mot den bakgrunden har klubben inte beviljats elitlicens till säsongen 2011. Och då hjälper det inte att nya styrelsen, med Seimour Östervall i spetsen, har jobbat stenhårt och minskat skuldbördan sedan de tog över.
- Jag har förståelse för att vi fick påbackning. Vi hade skulder till förare och förbund på 60 000 kronor vid årsskiftet. Den uppfattningen jag har fått är att det framför allt är de skulderna beslutet är taget efter, säger Västerviks ordförande Seimour Östervall.
Några förarskulder eller ekonomiska krav från Svemo finns inte längre kvar.
- De gamla skulderna är betalda, det gjorde vi strax efter nyår. Förarna har också fått varje krona de ska ha för årets matcher, berättar Östervall.
Blivit sämre
Elitlicensen har införts stegvis med start 2007 och handlar framför allt om ekonomiska och sportsliga frågor.
I elitlicensnämndens beslut att inte bevilja Västervik elitlicens för 2011 står bland annat följande:
Ingen elitlicens för Västervik
Som det ser ut just nu kommer Västervik inte att köra elitseriespeedway 2011. Elitlicensnämnden har nämligen beslutat att inte bevilja Västervik elitlicens.Föreningen har nu till den andra augusti på sig att överklaga beslutet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!