Många förare som gör sitt debutår i Grand Prix-serien brukar satsa hårt - men ändå inte lyckas.
Peter Ljung väljer en annan - tryggare - väg inför sitt första år som GP-förare.
- Visst har det blivit lite mer med allt. Samtidigt ska man komma ihåg att det bara handlar om tolv tävlingar. Så egentligen har jag inte gjort några större förändringar. Jag får helt enkelt göra det jag tror blir bra, konstaterar Peter Ljung.
Ny mekaniker
Men visst finns det en del nyheter:
- Jag har skaffat ytterligare en mekaniker för att klara av GP-satsningen. Och så har jag köpt in en buss till. Dessutom kommer jag att få lite hjälp av min brorsa Johan, bland annat med sponsorevenemang.
Har du gjort någon extra satsning på motorsidan?
- Jag har köpt in några nya motorer. Men det är mer eller mindre som vanligt. Jag har satsat en del på motorerna de senaste åren och känner att jag har fräscha grejer.
Upp en nivå
Den kanske största skillnaden jämfört med tidigare år är att det har varit enklare att hitta sponsorer.
- Nu har jag lite mer att komma med så den biten har gått mycket bättre. Med tanke på hur sent jag fick platsen har det gått väldigt bra, tycker Peter Ljung.
Istället för att satsa ytterligare på saker runtomkring honom, konstaterar Ljung:
- Det är framför allt jag som förare som måste upp en nivå, jag måste komma vidare med mig själv.
Ingen stor grej av GP-äventyret
Peter Ljung står inför sitt livs utmaning som speedwayförare. Som ordinarie GP-åkare kommer det att krävas mer av Västerviksföraren under 2012.Men Ljung själv, han står med båda fötterna på jorden.- Det går inte att göra en för stor grej av det. Jag kan inte räkna med att överprestera och flyga upp fyra pinnhål bara för att jag är GP-förare, säger Peter Ljung.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!