Sent på torsdagskvällen fick Luxo Stars Peter Ljung erbjudandet att köra lördagens GP-kvartsfinal i Krsko, Slovenien. Samma kvartsfinal som Ljung misslyckades att kvala in till för några veckor sedan.
Budet först gick till bröderna Daniel och Jonas Davidsson och Peter Nahlin som alla hade placerat sig före Ljung i GP-kvalet i Motala, men samtliga tre tackade nej. Peter Ljung nappade direkt.
- Får man chansen måste man ta den, för mig är det perfekt, säger Peter Ljung.
Anledningen att friplatser uppstod beror på att tre förare som skulle deltagit i helgens tre kvartsfinaler har lämnat återbud.
En av dem är amerikanen Brent Werner som för tre säsonger sedan var utlandsreserv i Luxo Stars.
Det gjorde att Tyskland, Danmark och Sverige fick en extraplats vardera.
Peter Ljung och teamet kastade sig i bussen på torsdagskvällen och begav sig den 200 mil långa vägen ned till Krsko.
- Det var tur att vi hade grejerna i ordning, annars hade det blivit för tuff marginal, säger Peter Ljung.
Ljung valde därmed bort att åka för sin engelska klubb Eastbourne som också kör ikväll.
- Det var inga problem, när jag fick den här chansen satte de sig inte på tvären, de tycker det är bra om jag kan klättra lite på den egna karriärstegen också.
Stefan i Zielona Gora
Krsko har en av speedwayvärldens längsta banor, närmare 400 meter lång och är även plats för årets sjätte Grand Prix-tävling.
- Det är en ganska lättåkt bana där starterna är viktiga, men jag tror den passar de svenska förarna som deltar, säger svenske förbundskapten Tony Olsson.
Förutom Peter Ljung deltar även David Ruud från VMS Elit och Niklas Klingberg från Piraterna i Krsko. Parallellt med tävlingen i Krsko körs även kvartsfinal i italienska Terenzano där Luxo Stars Sebastian Ulamek kör. På söndag körs kvartsfinal i polska Zielona Gora och där deltar förre Luxo-kaptenen Stefan Andersson och Masarnas Antonio Lindbäck.
Den fjärde kvartsfinalen avgörs om 14 dagar i tjeckiska Slany, dit Masarnas Niklas Aspgren och Valsarnas Stefan Dannö är kvalificerade.
Sex förare plus en reserv från varje kvartsfinal går vidare till semifinalerna. Tävlingarna körs med 20 heat i grundomgången och därefter vidtar semifinaler och final.
- Det gäller att vara sämst trea i en av semifinalerna för att ta sig vidare, säger Tony Olsson.
Kruxet är dock att förarna har ingen fördel av att vinna huvudtävlingen, de kan ändå missa avancemang.
- Det jämnar dock ut sig, med det här upplägget har man råd med ett eller två dåliga heat i grundtävlingen och kan ändå ta sig vidare, säger Tony Olsson.
Ljung får chansen igen
För två veckor sedan blev han utslagen i det nationella kvalet.Idag kör Peter Ljung ändå kvartsfinal till Grand Prix.Anledningen är att tre förare tackat nej och Ljung var ende svensk som hade möjlighet att köra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!