Magnus lever pojkdrömmen

Han har varit fascinerad av Ferrari i hela sitt liv. Sedan förra året tävlar Magnus Frodig i Ferrari Challenge på välkända banor som Silverstone, Hockenheim och Monza.
- Det är helt otroligt att jag själv får köra på banor som man bara sett på tv eller besökt som åskådare tidigare, säger den 39-årige Södra Vi-killen.

Motorsport2008-10-17 06:22

Bakgrunden till att Magnus Frodig började med bilracing anknyter till hans egen hälsa de senaste åren.
- För två år sedan fick jag en ny njure efter en lyckad transplantation, och då kände jag att nu vill jag göra verklighet av en gammal dröm - bilracing, säger Magnus Frodig.
Sagt och gjort. Magnus investerade i en tävlingsbil hos Ferrari och gjorde debut som banracingförare under förra året.

Vann i Anderstorp
Trots ringa erfarenhet blev det nästan succé direkt. Han blev sexa totalt i mästerskapet 2007.
- Jag har alltid gillat att köra bil, men jag är nog den i mästerskapet som är mest grön i tävlingssammanhang, säger Magnus Frodig, som under 1980-talet även körde motocross i Vimmerby MS och bland annat blev klubbmästare 1984.
Magnus tävlar i två serier, den Skandinaviska och den Europeiska. Båda serierna kör tolv race under säsongen fördelat på sex helger vardera.
I Sverige kör förarna i serien på bland annat Mantorp Park, Scandinavian Raceway i Anderstorp och Ring Knutstorp.
Under sommaren tog Magnus sin första seger i den Skandinaviska serien, då han vann Ronnie Petersson Memorial på Anderstorp.
Totalt blev det en tredjeplats i den Skandinaviska serien för Magnus Frodig denna säsong. Han hade häng på en bättre placering. Men noll poäng, på grund av brusten kylare och kollision, i två av racen grusade de förhoppningarna.
Den Europeiska serien innehåller tuffare konkurrens, med många förare från Sydeuropa, som tidigare tävlat i stora sammanhang. Här har Magnus varit som bäst sjua i år, och ligger på 19:e plats i sammandraget, när två tävlingar återstår.
Säsongen som gått har fört med sig en del motorstrul på vägen.
- I början av säsongen, under ett test på Monza gick vevstaken sönder och slog sönder ett hål i motorn. På Mantorp senare under säsongen gick en växellåda. Så det har inte varit helt enkelt, och det har inneburit en del slit för att få ihop grejerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!