I veckan blev spanjoren Raul Torras Martinez årets första dödsoffer i den ökända mc-tävlingen på Isle of Man.
Spanjoren kraschade efter drygt 2,6 mil på tävlingsklassens sista av tre varv.
"Isle of Man TT Races uttrycker sina djupaste sympatier till Rauls familj och vänner" skriver tävlingsledningen i ett uttalande enligt BBC.
Mc-festivalen är den mest klassiska av alla mc-tävlingar – inte minst för att den är farlig att köra. Sedan premiären 1907 har 267 personer omkommit. Loppet körs på allmänna vägar, med små marginaler och hastigheter runt 200 kilometer i timmen.
– När du kraschar, då kraschar du ordentligt. Men sett till hur de kör är det rätt lite olyckor ändå skulle jag säga. Det är en så fruktansvärt farlig bana, säger Janne Blomqvist, motorsportkommentator på Viaplay.
Fem dödsfall 2022
2022 dog fem personer i tävlingen på Isle of Man. Varför den farliga tävlingen år efter år lockar deltagare är inte märkligare än att vissa människor hoppar fallskärm eller bestiger farliga berg, menar Blomqvist.
– Folk vill testa sina gränser. De är dödsföraktande helt enkelt. Jag är övertygad om att det är en drivkraft bakom ett sådant här lopp.
Han menar också att förartypen är densamma som de som deltar i MC-loppet i Macau, ett stadslopp med mycket små marginaler.
– De är lite äldre och rutinerade, de vet vad de gör och vet knepen. De här människorna är "crazy" fast på ett balanserat sätt, säger han.
När den ena farliga tävlingen avslutas, tar nästa vid, då i bilar.
Le Mans väntar
På lördag drar det populära 24-timmarsracet på franska Le Mans igång.
Till skillnad från tävlingen på Isle of Man går Le Mans på en semipermanent bana, dit allmänna vägar läggs till. Som ett av motorsportens mest prestigefyllda lopp är Le Mans något som lockar såväl amatörer som proffs-förare. Enligt Janne Blomqvist är det en bidragande faktor i faran.
– Det är stora fartskillnader. Det är bilar som inte kan gå så snabbt och gentlemannaförare som kanske inte kan köra så snabbt heller, och sedan finns det ju proffsen. De stora fartskillnaderna är nog det jag skulle säga är den farligaste aspekten nu, säger han.
Joakim Bonnier är en av 22 förare att dö under racinghelgen i Frankrike. Bonnier var Sveriges första professionella racingförare och omkom efter att ha kraschat under loppet 1972.
82 dog 1955
Den största katastrofen i tävlingens historia skedde dock flera år tidigare. 1955 omkom 82 personer sedan Pierre Leveghs Mercedes efter en kollision kastats upp i luften och slungats ut över den fullsatta läktaren.
Senast någon dog på Le Mans var 2013 då dansken Allan Simonsen kraschat in i en barriär.
Tjusningen med Le Mans, menar Blomqvist, är återigen att utmana sig själv. Även om racet är en lagtävling blir det många timmar i bilen för redan trötta förare.
– Jag tror att det är precis det. Att det är så slitigt och jobbigt. Det är som ett maraton. Det är mycket förberedelse innan och sedan själva loppet och sedan är det slut. Det är ett helvete under tiden man håller på men efteråt kan man säga 'fasen vilken cool grej jag varit med om'.