Öppnar för snitthöjning

Efter flera snittsänkningar diskuteras nu en höjning av taksnittet i Elitserien till säsongen 2014.
- Frågan finns på dagordningen i alla fall, bekräftar Jon Lindberg i SSI.

Darcy Ward var den förare i Elitserien som körde till sig högst snitt i grundserien. Just snittfrågan är, som vanligt, en het potatis.

Darcy Ward var den förare i Elitserien som körde till sig högst snitt i grundserien. Just snittfrågan är, som vanligt, en het potatis.

Foto:

Motorsport2013-08-27 06:23


Inför 2013 sänktes taksnittet i Elitserien från 10,5 till 10,0.
- Det fanns två anledningar till den sänkningen. Dels skulle det in en svensk till i varje lag och många av dem låg på ett snitt på 0,5. Dessutom lämnades det en snittrabbat på svenska juniorer, berättar Jon Lindberg.

Bara Hammarby under
Speedway är en sport där nya regler diskuteras varje år. Inte sällan handlar det om stora förändringar.
Den utan konkurrens mest debatterade frågan är den om taksnittet. Ett lag får inte ställa upp med sju förare som tillsammans överstiger taksnittet, som i år alltså legat på 10,0. Det är ett snitt som inte ens tillåter att ett lag vinner samtliga matcher med 46-44 utan att spräcka taket.
Bara ett lag hamnade under snittaket i årets grundserie: degraderade Hammarby. Av de sju andra lagen hamnade de flesta en bra bit över 10,0.
- 10,0 är under vad matematiken säger att man ska fördela per match. Därför är det fullt naturligt att merparten av lagen sticker i väg snittmässigt. Det naturligt snittet är egentligen 10,5.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!