"Otroligt att jag överlevde"

Den 12 oktober 2003 kraschade Kenny Bräck våldsamt i USA. Idag lite mer än ett år senare, är han i stort sett helt återställd.

Kanske blir det comeback i IndyCar, kanske inte. Kenny Bräck måste snart ta beslut om hur han ska göra. Säsongen i IndyCar Racing League startar i mars nästa år. Hans förhoppning är att testa att köra inom kort för att känna hur det fungerar.

Kanske blir det comeback i IndyCar, kanske inte. Kenny Bräck måste snart ta beslut om hur han ska göra. Säsongen i IndyCar Racing League startar i mars nästa år. Hans förhoppning är att testa att köra inom kort för att känna hur det fungerar.

Foto:

Motorsport2004-12-01 13:46

Vi förflyttar oss tillbaka i tiden, till den 12 oktober 2003, platsen är Texas Motor Speedway Arena i Fort Worth. I en av de värsta smällar som racingvärlden skådat, fanns den svenske racingstjärnan Kenny Bräck i sin röda- och blå Honda för IndyCar-teamet Rahal/Letterman. Kenny låg fyra i loppet när allt vändes från hopp till förtvivlan på bara ett ögonblick.
På det 188:e varvet (av 200) attackerade Kenny trean i loppet, Tomas Scheckter. Då häktade det vänstra framhjulet på Kennys bil tag i Scheckters bil och Hondan slungades i drygt 350 kilometer i timman och krossades mot ovalbanans sarg, kvar fanns bara skalet av sittbrunnen (cockpit) där Kenny satt. Alla som såg smällen förutsatte att det skulle vara i princip omöjligt att överleva en sådan krasch. En skakad racingvärld höll andan.
Många påmindes om den tragiska händelsen knappt 25 år tidigare, den 10 september 1978, då svenske Formel 1-stjärnan Ronnie Pettersson förolyckades på Monzabanan i Italien.

Överlevde mirakulöst
Men efter flera dagars operation på traumaenheten vid Parkland Hospital i Dallas stod det klart att Kenny Bräck hade lurat döden, mot alla odds.
- Det är otroligt att jag överlevde, när man tittat på bilderna i efterhand ska det inte gå att överleva en sådan krasch. Men tack vare en bra konstruktion på bilen, guds goda vilja och framförallt ett mycket skickligt läkarteam på Parkland Hospital så överlevde jag, säger Kenny Bräck som besökte sin samarbetspartner Roxx Media i Vimmerby på tisdagen (Roxx gör Kennys hemsida).
Kenny Bräck ådrog sig frakturer på ryggraden, båda lårbenen, bröstbenet, båda benen och fotlederna. I stort sett inget ben i kroppen klarade sig utan åkomma.
- Jag är väldigt tacksam att jag kom till just Parkland Hospital, de är specialister på denna typen av skador, hade jag kommit någon annanstans tror jag inte att jag hade klarat mig.
Idag, lite mer än ett år senare, kan han gå obehindrat. Bara det är ett litet mirakel, då det i ett tidigt skede efter operationen spekulerades i att han kunde få ett liv i rullstol. Han har tränat mer eller mindre intensivt sedan i januari månad och börjar närma sig "matchvikten" igen.
- Efter operationen rasade kilona, jag gick från 69 kilo till 50 kilo på kort tid och jag var i princip bara skinn och ben, säger Kenny Bräck.
Trots den otäcka kraschen som skakade racingvärlden har inte Kennys syn på riskerna med sporten förändrats.
- Jag visste om riskerna, och var mentalt förberedd på att det värsta kunde inträffa. IndyCar på ovalbana innebär stora risker, marginalerna är nästan obefintliga, det är racing hjul mot hjul, lite av en gladiatortävling, säger Kenny Bräck.

Comeback i IndyCar?
Den stora frågan är idag om han tänker göra comeback i racingen. Men han låter lite tveksam.
- Jag har inte bestämt mig ännu, min förhoppning är dock att göra ett test och sedan får vi se om jag tycker att det känns bra. Jag har lite förfrågningar från olika IndyCar-stall och jag måste ta ett beslut ganska snart, säsongen börjar i mars, säger Kenny Bräck.
Åldern är en aspekt till att Kenny tvekar något om en fortsättning.
- Jag är 38 år och känner nog att jag inte har mer än ett till två år kvar, om jag hittar tillbaka till den högsta nivån, och då är det frågan om det är värt det.
Om Kenny Bräck gör comeback blir det IndyCar, något annat är inte aktuellt. I somras körde han en Porsche i standardbilsserien på Mantorp Park. Det var första gången han tävlade efter den otäcka smällen i Texas.
- Att köra standardbil är inte aktuellt, även om det var roligt att köra Porsche och det gick faktiskt väldigt bra, jag hade snabbaste träningstid. Det blir IndyCar eller inget, säger Kenny Bräck.

Rekommenderar Wirdheim
Sveriges senaste racingstjärna är Björn Wirdheim, som nyligen aviserat att han inte satsar på Formel 1 nästa år, utan söker sig till USA och IndyCar. Något som Kenny rekommenderar.
- Min åsikt är att det finns bättre möjligheter i USA jämfört med Europa där det bara finns Formel 1. I USA har du Nascar, Indy Car och Cart, även om Cart inte är lika stort längre, så är det stor och bra konkurrens i alla serierna. Du har möjligheten att göra dig ett namn om du lyckas, och även tjäna en hacka. Jag tycker det är en bra möjlighet, men det är Björns val, säger Kenny Bräck.
Året som gått har inneburit många nya perspektiv för Kenny Bräck, han har hittat andra passioner i livet som han själv säger. Ett av dessa är musiken, där han spelar gitarr i ett bandet "Kenny Brack and the Subwoofers".
- Musiken har varit mycket nyttig för mig under det här året som gått, det har hjälpt mig att komma tillbaka, säger Kenny Bräck.
Kenny Bräck är på väg tillbaka.
Kanske inte till racingen, men till ett normalt liv.
Han kommer dock aldrig att glömma dagen den 12 oktober 2003.
Även att han inte minns vad som hände.

Fakta
Jag visste om riskerna och var förberedd på att det värsta kunde inträffa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!