Stadens piggaste 90-åring?

Hösten 1926 samlades tolv motorintresserade herrar i Vimmerby och bildade Vimmerby Motorsällskap. Idag kan föreningen se tillbaka på 90 smått osannolika verksamhetsår och i helgen är det dags att fira den pigga jubilaren.

Leif Jacobsson, Torsten Karlsson, Anita Karlsson, Margareta Svensson, Anders Svensson och Stig Liljeblad har hållit i förberedelserna inför Vimmerby MS 90-årsfirande. Foto: Magnus Strömsten

Leif Jacobsson, Torsten Karlsson, Anita Karlsson, Margareta Svensson, Anders Svensson och Stig Liljeblad har hållit i förberedelserna inför Vimmerby MS 90-årsfirande. Foto: Magnus Strömsten

Foto:

Motorsport2016-10-13 18:00

De kunde nog inte ana betydelsen av det där mötet de kallade till för 90 år sedan. När VMS bildades lade man också grunden till något som har betytt mycket för motorsporten – inte bara lokalt och regionalt, utan även nationellt.

Axel Persson, trädgårdsmästare i Vimmerby, blev förste man att greppa ordförandeklubban i ”sällskapet” och det var också under hans ledning som VMS första klassiska backtävling i Rökulla arrangerades.

Backen i Rökulla

Redan året man bildades kördes det visserligen landsvägstävlingar för motorcyklar och bilar, och i februari 1927 var det dags för den första tävlingen på isen på sjön Krön, men det var hastighetstävlingarna i byn Rökullas backar som gjorde att föreningen tog fart.

Den första kördes 1928 och den sista 1955.

– Den lilla byn blev känd i hela Norden och tävlingen hade under ett antal år publiksiffror på uppemot 10 000, berättar Stig Liljeblad, en av de eldsjälar som har arbetat hårt inför föreningens 90-årsjubileum, som firas med öppet hus i och kring föreningens klubbstuga i Gnagaredalen, Vimmerby, nu på söndag.

– Bland mycket, mycket annat hoppas vi kunna visa upp den motorcykel som legendaren Enar Carlsson körde på när han slog rekord i Rökulla-backen 1948, säger Stig Liljeblad.

Kort speedway-epok

En verksamhet som kanske inte alla vet om har ingått i Vimmerby MS är speedway. Redan 1938 diskuterades det jordbana i Vimmerby, men det dröjde till 1947 innan man hade bestämt sig för att bygga anläggningen på nuvarande Tallholmen, ett stenkast från Åkebo-rondellen.

– Premiärtävlingen kördes i oktober 1949 och vanns av en ettrig 19-åring, som hade debuterat som katalogförare två år tidigare. Hans namn var Olle Nygren, senare mer känd som Varg-Olle, och han tog maximala 15 poäng, berättar Stig Liljeblad.

På grund av ett antal olika skäl blev speedwayepoken i Vimmerby bara fyraårig. Föreningens kassa sinade och 1955 försökte man hjälpa upp den med en stockcar-tävling. Ekonomiskt hjälpte det bara tillfälligt och 1957 tvingades man sälja anläggningen.

Motorcentrum i toppklass

Sedan dess har verksamheten utökats rejält. 1961 började föreningen skapa området i Gnagaredalen, som idag är ett modernt motorcentrum för bland annat motocross, enduro och folkrace. Stortävlingarna (bland annat VM-deltävlingar i motocross, SM-finaler i rally, NM i snöskoter, Novemberkåsor i enduro och Semesterracet i folkrace) har avlöst varandra under åren, framgångarna för de egna förarna har varit stora och föreningens ekonomi har byggts upp.

Detta ska alltså firas i helgen.

– Vi kommer visa upp föreningens hela verksamhet. Dessutom kommer förra kommunalrådet, Bengt Johansson, att berätta historien om Vimmerby MS 90 år, avslutar Stig Liljeblad.

Stockcar blev en stor fluga i mitten på 50-talet och 1955 kördes en tävling på dåvarande motorstadion i Vimmerby. Bigge Månsson var hemmaklubbens frontfigur inom sporten. Foto: VMS
Stockcar blev en stor fluga i mitten på 50-talet och 1955 kördes en tävling på dåvarande motorstadion i Vimmerby. Bigge Månsson var hemmaklubbens frontfigur inom sporten. Foto: VMS
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!