Världsmästare kör Semesterracet

Emil Axelsson gör sig ett allt större namn i rallyvärlden. Som kartläsare till Patrik Sandell hos franska Renault tog han hem guldet i fjolårets junior-VM.

Emil Axelsson är kartläsare i rally i vanliga fall, men i Semesterracet sätter han sig själv bakom ratten. Foto: Joakim Myllgren

Emil Axelsson är kartläsare i rally i vanliga fall, men i Semesterracet sätter han sig själv bakom ratten. Foto: Joakim Myllgren

Foto:

Motorsport2007-07-13 07:51

- Vi gör en stenhård satsning och siktar på seniorerna VM-serie, säger han.
Axelsson har varit på plats på varje Semesterrace sedan 1992 även om han bara deltagit som förare vid fem tillfällen (två som junior). Österbymosonen har dels en lokal anknytning till tävlingen men även en högst personlig.
- Det är förbaskat skoj att köra den här tävlingen, även om det är svårt, säger han.
Axelsson har bara kört ett tiotal folkracetävlingar sammanlagt under sin framgångsrika motorkarriär, men missar inte helst chansen att själv få manövrera en bil.
- Det är skönt att få köra själv ibland också, och det går ganska fort där ute ändå och man kan aldrig råda över en egen körväg, det är väl det som är svårast. Från rallyt har man med sig en del vägval men när man han en bakom sig gäller det bara att göra snål ändå, det är hårt.
Det har emellertid inte blivit några större framgångar på folkracescenen. I Semesterracet har han aldrig kvalificerat sig för söndagens tävlingar och efter en femte plats i torsdagens första ser det tungt ut även denna gång.
- Det vore väl banne mig om man inte kunde lyckas med det någon gång, men jag tycker inte jag är så mycket sämre, någon gång ska det gå, tycker han.
Axelssons rallykarriär har varit fylld av framgång, med fjolårets VM-titel som största triumf. VM körs i sex deltävlingar runt om i Europa och de hoplagda poängerna korar mästaren. I år har det gått något sämre för Renaults toppförare.
- Vi har haft en del tekniska problem i år eftersom vi håller på att ta fram en helt ny bil, men ligger på en fjärdeplats med stor chans att plocka hem bronset. Vinna ser tungt ut, bara två tävlingar kvar, säger han.
Kartläsarens betydelse ska inte förringas. I många fall är den till och med avgörande. Att förare och kartläsare kan lita till varandra är av yttersta vikt för åkningen.
- Det är en väldigt skön känsla, när jag vet att han kör som jag säger. Patrik och jag är väldigt täta, och han sa någon gång att jag är den han litar på mest förutom sin mosa, och jag får väl säga samma sak, berättar Axelsson.
Duon Sandell/Axelsson gör tillsammans med Renault en väldigt seriös satsning mot rallyns finrum, VM-serien där förare som Loeb, Mcrae och Grönholm huserar till vardags. Under varje deltävling arbetar 18 man runt dem och de förfogar över två bilar. Allt ska både planeras och utvärderas.
- Ända sen jag var 17 har jag sagt att jag siktar dit, sen krävs det oerhört mycket, både från oss och eventuella sponsorer för att nå dit, men vi satsar på det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!