Elitcyklister utformar den nya XCO-banan

En XCO-bana med sträckningar som passar cyklister på alla nivåer. Det skapas nu i Wimer Bike Park av bland andra elitcyklisten Philip Fagerberg. "Det gäller att nyttja terrängen väl, men jag tror det kommer bli väldigt bra", säger han.

En XCO-bana med fem nya utförslöper med olika upplägg och svårighetsgrader anläggs på Wimer Bike Park.

En XCO-bana med fem nya utförslöper med olika upplägg och svårighetsgrader anläggs på Wimer Bike Park.

Foto: Magnus Strömsten

MTB2021-11-13 12:00

CK Wimers Bike Park har funnits i ett par år och har till stor del byggts av ideella krafter som för hand anlagt cykellederna i skogen i anslutning till bostadsområdet Hultet i Vimmerby. I våras stod det klart att klubben kunde ta nästa steg i sin satsning på anläggningen då den blev beviljat ett stöd på totalt 1,5 miljoner kronor från Allmänna Arvsfonden och LONA. 

Arbetet med de nya banorna är nu påbörjat sedan ett par veckor tillbaka. Det är företaget Abloc och Stefan Stolpe som står för jobbet, men till designen av den så kallade XCO-banan har Ride and Develope som drivs av Philip Fagerberg anlitats som hjälp. 

– Jag och min kollega Tim Hammar är elitcyklister till vardags och kör för landslaget och tävlar i endurogrenen av mountainbike. Där cyklar man utför på berg där banorna kan innefatta runt 1000 höjdmeter. Vid sidan av tävlandet har jag specialiserat mig på att konstruera banor och i takt med att intresset för den här typen av cyklingen har ökat i Sverige på senare år har det blivit alltmer att göra, säger han.

undefined
Stefan Stolpe och Philip Fagerberg jobbar med att anlägga de nya banorna.

På Wimer Bike Parks XCO-bana är det fem kortare utförslöper som ska anläggas. Två av dem har påbörjats så här långt och de tre övriga står på tur längre fram och dessutom en ny slinga med svårighetsgrad blå.

– Utmaningen här är att det finns inte så mycket kuperad terräng att jobba med. Dessutom använder vi befintligt material att jobba med och det består mestadels av sten. Det finns fint material också om man kommer ner en bit i backen, men taktiken är att bygga med sten från grunden och fylla på med fint material på ytan så det blir bra att åka på. 

En annan utmaning när en ny bana konstrueras är att den ska ha flera olika svårighetsgrader.

– Det löser man genom att lägga till alternativa spårval med enklare eller svårare hinder. Målet är att både nybörjare och rutinerade cyklister ska hitta något som passar för dem.

undefined
Wimer Bike Park utökas med en ny XCO-bana.

CK Wimers ordförande Peter Tunek ser fram emot att få börja nyttja den nya delen av anläggningen nästa år.

– Det kommer att blir ett stort lyft för verksamheten. Det jag sett av de nya banorna ser väldigt lovande ut. Tanken är att den första delen av de nya banorna ska vara klara i vår och resten senare under året. Det hänger mycket på väder och vind så vi hoppas på en mild vinter, säger han.

CK Wimers ordförande Peter Tunek ser fram emot att få börja nyttja den nya delen av anläggningen nästa år.
CK Wimers ordförande Peter Tunek ser fram emot att få börja nyttja den nya delen av anläggningen nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!