En månad till OS: Detta gäller för åskådarna

Ingen alkohol, inga kramar, inget jubel och inga autografer, tuffa regler gäller för publiken under kommande OS i Tokyo.
–Feststämningen kommer att behöva vara dämpad – det har blivit en stor utmaning, säger ordföranden för Tokyo 2020, Seiko Hashimoto

Det är en månad kvar till OS.

Det är en månad kvar till OS.

Foto: Kiichiro Sato

Olympiskt2021-06-23 07:45

Med exakt en månad kvar till OS-invigningen i Tokyo har arrangören nu slagit fast vilka regler som ska gälla för den publik som kommer för att se spelen.

Ordföranden för Tokyo 2020, Seiko Hashimoto, säger att festligheterna "kommer behöva vara dämpade" för att de ska kunna genomföras på ett säkert sätt och att man måste vara kreativ för att ändå få till en festlig stämning.

Ingen festivalstämning

I måndags kom beskedet att upp till 10 000 åskådare kommer att tillåtas på arenorna, men enligt Hashimoto ska de inte förvänta sig samma festivalstämning som den som just nu råder under fotbolls-EM.

– I Europa är arenorna fyllda med firande. Tyvärr kan vi kanske inte göra samma sak, säger han.

Åskådare kommer att behöva vidta flera åtgärder för att få se tävlingarna på plats, däribland kontroll av kroppstemperatur och munskyddskrav – ingen återbetalning ges dem som nekas tillträde.

Väl inne på arenorna är jubel och direkt kontakt med andra åskådare förbjudet och efter evenemangen ombeds alla åka direkt hem.

Att be om autografer eller "visa muntligt stöd" är också förbjudet, liksom viftande av handdukar och "all form av hejande som kan skapa en folkmassa."

"Utmaning"

– Feststämningen kommer att behöva vara dämpad – det har blivit en stor utmaning. Åskådarna kan känna glädje i hjärtat men de får inte vara högljudda och de måste undvika folkmassor. Vi jobbar hårt med att komma på alternativa sätt att fira, säger Seiko Hashimoto.

Ingen alkohol kommer att tillåtas på OS-arenorna, detta trots att det är tillåtet på andra sportevenemang i Japan just nu. Detta är enligt Hashimoto för att säkerställa allmänhetens säkerhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!