Julia Marino blev den första amerikanskan att ta medalj i årets OS i Peking i snowboardens slopestylefinal. Hon gjorde det på en snowboard där lyxmärket Pradas namn var inpräntat i vit text på röd bakgrund.
Det gillades inte av IOK, eftersom Prada inte är en officiell sponsor. Inför big air-tävlingen ställdes ett ultimatum till Marino: Måla över loggan, eller använd en annan bräda.
Målade med märkpenna
Amerikanska olympiska kommittén höll inte med, och tyckte att Prada är lika okej som andra märken som Roxy eller Burton på brädan.
"Det är inte möjligt att täcka logotypen. Logotypen är gjuten in i brädan och att ändra den skulle orsaka friktion och försämra ytan som är avsedd att glida", varnade kommitténs vice ordförande Dean Nakamura i ett brev till IOK, som Front Office Sports tagit del av.
Marino skriver på Instagram att hon till slut med märkpenna ritade över loggan på snowboarden.
Jag "hade ingen fart i hoppet och lyckades inte landa trots flera försök", fortsätter hon.
Ville inte riskera
Marino, som tidigare också slagit i svanskotan under en träning, beskriver att brädan kändes konstig, hon beslutade sig sedan för att dra sig ur big air-tävlingen.
"Jag känner mig bara ganska fysiskt och mentalt dränerad av den här distraktionen och den tidigare smällen. Jag var superglad med hur jag presterade i slope, min huvudtävling, och bestämde mig för att inte riskera ytterligare skador – även om det inte verkar ha varit IOK:s högsta prioritet. ”
IOK säger i ett uttalande till flera medier om att Prada inte är främst ett sportmärke, och att det därför bröt mot sponsorreglerna under OS. IOK hävdar att man sökte en "lösning med minimal påverkan, inklusive möjligheten att behålla samma utrustning och ta bort varumärket".
Några som inte verkar vara ledsna över kontroversen är de marknadsföringsansvariga på Prada. Brädan har uppmärksammats av bland andra GQ och Wall Street Journal, och snowboarden – som kostar mer än motsvarande 30 000 kronor – rapporteras ha sålt slut.