Biljätten hade förberett en tv-reklam innehållande flera idrottare som ska delta i sommarspelen, enligt japanska nyhetsbyrån Kyodo. Något som förnekas av företaget.
– Det fanns aldrig en plan att visa OS-relaterad reklam i marknadsföringssyfte i Japan från början, säger Shiori Hashimoto, talesperson för Toyota, till AFP.
Toyotas kommunikationsansvarige Jun Nagata sade på ett onlinemöte att OS i Tokyo är ett evenemang som har allt svårare att få stöd "av olika anledningar".
– Vi kommer att stödja idrottarna fullt ut och bidra till spelen genom att tillhandahålla fordon, och även på andra sätt, säger han enligt Kyodo.
Avstår från invigningen
Dessutom kommer Toyotas koncernchef Akio Toyoda inte att närvara på OS-invigningen på fredag.
– Toyota kommer inte att skicka några chefer till invigningsceremonin, och den största anledningen till det är att där inte kommer att vara några åskådare, säger Shiori Hashimoto.
Två av tre japaner säger i en opinionsundersökning publicerad i dagstidningen Asahi att de inte tror att OS kan hållas på ett säkert sätt. 68 procent tror inte att arrangörerna kan få bukt med coronaviruset och tre fjärdedelar tycker att det var rätt att porta alla åskådare till tävlingarna.
Tre coronafall i OS-byn
Smittspridningen i Tokyo har tagit fart på nytt de senaste veckorna vilket lett till att regeringen utlyst nödläge i huvudstaden, som ska pågå över hela OS.
Under söndagen bekräftade Sydafrikas fotbollsförbund att två spelare samt en videoanalytiker testat positivt för viruset i OS-byn och på måndagen bekräftades ytterligare ett fall – den tjeckiske beachvolleybollspelaren Ondrej Perusic.
OS invigs på fredag.