Okej, det där med nybörjare är kanske en sanning med modifikation. Oskar Andersson har stor rutin från motorsport, men har mest rattat crosskart. 2022 vann han Nordic X-mästerskapet och efter det kände Oskar att det var dags att sadla om.
– Det är det största som går att vinna inom crosskart så jag kände mig färdig med grenen och valde att ta steget över till rally.
2023 körde han SM-serien i juniorklassen och även om framgångarna var begränsade kände han att han lärde sig enormt mycket.
– Även att det gäller att vara en bra förare i båda grenarna så är det stor skillnad. I crosskart tävlar man sida vid sida med motståndarna hela tiden på en bana och det gäller att vara först i mål. Det kan hända mycket som man inte själv kan påverka då. Därför gillar jag rally bättre. Där är det jag och min kartläsare som går en kamp mot klockan och det är den snabbaste föraren som vinner. Jag behövde den första säsongen för att komma in i sporten och lära mig att köra efter noter.
Motorsport har generellt en tendens att kosta mycket pengar och övergången till rally har också blivit kännbar ekonomiskt för Andersson.
– Det kostar lite mer att köra rally. Framförallt är däcken dyrare. Samtidigt får man mer action för pengarna i rally. Vi kör betydligt längre sträckor så man får mer tid i bilen.
Vad är dina bästa egenskaper som förare?
– Många säger att det inte ser ut att gå så fort när jag kör. Det beror nog på att jag inte kommer så mycket på sladd utan ser till att få med mig farten hela tiden. Sedan har jag en förmåga att inte göra så stora misstag ofta och det tjänar man tid på.
Förra helgen deltog Oskar i East Sweden Rally utanför Linköping. Då strulade det en hel del.
För en gångs skull.
– Ja, det var lite retligt. Det var en problematisk tävling och jag har bara mig själv att skylla. Först genade jag i en sväng så jag kanade en bit över ett dike. Det gjorde att jag slog av bromsslangarna och fick köra ett tag utan bromsar. Sedan gjorde jag en miss efter en målsväng och åkte av. Som tur var fick jag hjälp av åskådare på plats att få upp bilen så att jag kunde fortsätta.
Trots problemen kom han i mål som femma i JSM-klassen och var 13:e totalt i den nationella klassen för 2-hjulsdrivna bilar som hade 48 deltagare till start.
Det gav viktiga poäng till JSM-serien där han är sexa totalt inför den sista deltävlingen i Trollhättan om ett par veckor.
– Det är väldigt jämnt i striden om bronsplatsen så mitt mål är självklart att nå den.
Som uppladdning inför den drabbningen ska Oskar tävla på hemmaplan redan på lördag. Han kör för Vimmerby MS som arrangerar Emiltrofén i Hultsfredstrakten på lördag.
Hur ska det bli att tävla på hemmaplan?
– Jättekul förstås. Jag har fixat till bilen under veckan och är laddad för att ge mig ut på lördag.
Vad blir målet?
– Det är tuff konkurrens, men jag siktar på att vinna.
Alexander "Mjölkis" Alexandersson är tävlingsledare för Emiltrofén och han gläds åt att det finns tillväxt och hopp om framtiden bland de lokala förarna.
– Det är väldigt kul att Oskar valt att satsa på rally. Han har gjort det väldigt bra på kort tid och kan säkert vara med och göra upp om det i sin klass. På lördag har vi även Ludvig Fransson till start i ungdomsklassen. Han har fått sin fostran inom karting och har ju visat stor talang i folkrace också. Det är roligt att det fyller på med yngre förmågor.
Vilka är de andra hemmahoppen i Emiltrofén på lördag?
– Victor Karlsson brukar vara med och hugga i den trimmade klassen. Sedan har vi de rutinerade herrarna Kjell Fransson och Morgan Olsson. De är säkert med och gör upp om det i klassen för de historiska bilarna.
Totalt är 137 ekipage anmälda till de elva olika klasserna. Det är något färre än vad tävlingsledningen siktat på.
– Målet var att få ihop 150 förare, men vi får vara nöjda ändå.
I år är tävlingscentrum förlagt till Hultsfreds flygplats. Starten går på lördag morgon och sedan har förarna fem specialsträckor på totalt 50 kilometer framför sig.
– Sträckorna är förlagda till Hultsfredstrakten, men det blir även en del körning mot Järnforsen och Mariannelund. Alla förberedelser har klaffat och det kommer vara ett 150-tal funktionärer igång under dagen för att allt ska flyta. Det ska bli väldigt roligt att göra det här, säger Alexandersson.