– Vi har beslutat att stryka publiksträckan vid Saab arena som skulle körts på fredagskvällen. Det är synd, men vi hade inget val med tanke på de restriktioner som finns, säger tävlingsledare Stefan Thaleman.
Årets East Sweden rally avgörs då under en och samma dag, den 5 september, med ett än så länge okänt antal sträckor bland annat i området kring Borensberg.
Serviceplatsen och rallyts högkvarter kommer som förut vara vid Saab arena.
– Men det blir, med dagens restriktioner, ett helt publikfritt område där bara teamen släpps in.
Häromdagen kom beslutet att Sydsvenska rallyt, som skulle körts i månadsskiftet juli/augusti, ställs in. Trots att Svenska bilsportsförbundet i dagarna kom med beskedet att tävlingsverksamheten kan återupptas.
Under East sweden rally kommer specialsträckorna ute i skogen vara öppna för publik, men arrangören kommer uppmana folk att tänka på avstånd.
– Folk måste ta ett eget ansvar för att hålla på de restriktioner med social distans som finns. Vi får se till att skylta upp ordentligt och påminna folk, säger Stefan Thaleman.
Under 2021 blir det dock inget traditionellt SM-rally i Linköping. Efter att ha kört SM-rallyn i länet ända sen 1966, då det hette Östgötarallyt, startades East Sweden rally 2011 efter ett par års uppehåll. Sen har man kört varje år och flera gånger haft finaltävlingen med Saab arena som serviceplats och start/mål.
Men 2021 finns man inte med i SM-serien.
– Det beror på att vi ska arrangera ett sprintrally under SM-veckan i Linköping och vi klarar helt enkelt inte av att köra två SM-tävlingar under samma säsong. Sen får vi se om vi är tillbaka till 2022, det är för tidigt att uttala sig om.
Till nästa år görs hela mästerskapet om. Istället för ett SM-guld kommer det finnas tre mästerskap för förarna att kämpa om. Ett asfalts-SM, ett sprint-SM och så ett mer traditionellt SM som inleds på snö och avslutas på grus. Fem deltävlingar ska köras i varje mästerskap.
– Det här är ett koncept som jag har funderat länge på. Rallysporten vill gärna se nya stora stjärnor från Sverige, då måste dessa ges utrymme att få en bakgrund och ett kunnande för att möta konkurrensen i andra länder. Och det kan vi bara göra genom att lyfta den formen av tävlande som sprint och asfaltstävlingar är till SM-nivå, säger Anders Martinsson, vd från nya promotorn SRM, Svenska Rally Mästerskapen AB.