Rally Sweden tjuvstartar i sin nya miljö under torsdagen för att dra igång på allvar under fredagen. Det ska vara ett vinterrally, men 2020 såg många sträckor ut som en slaskig lervälling. Internationella bilsportförbundet (Fia) fick nog.
På en pressträff i Torsby förklara Fias dåvarande ordförande Jean Todt:
– Rally Sweden måste vara på snö. Det här kommer aldrig att hända igen.
Det var ett ultimatum till de svenska arrangörerna. Vd Glenn Olsson lyssnade och förstod.
– Vi måste presentera en plan som snösäkrar rallyt, förklarade han efter pressträffen.
Skulle det överhuvudtaget finnas ett svenskt rally i framtiden fick det inte längre hänga på en förhoppning om snö och kyla i Värmlandsskogarna. Och valet föll på en flytt till Umeå.
Upp till bevis
Nu är det upp till bevis. En institution som huserat runt Karlstad sedan 1965 ska flyttas och byggas upp på nytt i Västerbotten. Borta är Colins Crest och sprinten på Färjestadstravet. Nu ska rallypubliken istället lära sig namn som Sävar, Brattby och Umeåsprinten.
En som gör alla tummar upp är den svenska rallyföraren Oliver Solberg.
– Det gör mig ingenting om det är i Värmland eller i Norrland. Det viktigaste är att vi får ha kvar rallyt i Sverige. Det kommer att bli fantastiskt bra, säger han entusiastiskt.
Men flytten norrut har inte varit problemfri. Flera sträcker går på områden där samebyar bedriver renskötsel.
– Vi utgick från de befintliga rallyvägarna som vi fått via de lokala rallyarrangörerna. Vi levde i tron att vi kunde använda dem. Men så var det inte, konstaterar Glenn Olsson.
Kunskap om rennäringen
Det var först i elfte timmen som man kunde komma överens.
– Jag har lärt mig enormt mycket om rennäringen det här året. Det har jag nytta av framöver, konstaterar han.
Men snön ger också nya möjligheter. För första gången har det skapas unika publikplatser för snöskoter, platser man bara kan nå med skoter.
– Det finns 58 000 registrerade snöskotrar i Västerbotten. Det något annat jag lärt mig sedan jag kom hit upp, säger Glenn Olsson.
Att flytta ett rally är inte gjort i en handvändning. Rally Swedens högkvarter ligger fortfarande i Karlstad. Och nu inför tävlingen är 50–60 personer från organisationen på plats i Umeå.
Har sopat rent
Under själva rallyt växer organisationen till 4 000 när man räknar in alla funktionärer på de olika sträckorna.
– Krafterna kommer från det lokala föreningslivet. Vi har sopat rent för att få fram folk, säger Glenn Olsson.
Ett extra dragplåster är att det finns en svenska förare med i fältet, Oliver Solberg.
– Det här är en dröm. Att köra fabriksbil i Sverige i en VM-tävling. Särskilt när jag är enda svensk, myser han.
Premiären i Monte Carlo blev inte riktigt vad han hoppats på. Han tvingas bryta sista dagen på grund av illamående och bröstsmärtor efter att ha andats in avgaser från bilen.
Rally Sweden blir nu en omstart på det som ska bli hans första säsong som fabriksförare.
Nu ser Glenn Olsson fram mot det första rallyt i trakterna kring Umeå. Och han är hoppfull. Hoppfull att årets rally är det första i en lång rad som ska bygga upp en rallytradition i björkarnas stad.
– Vi är beroende av att alla de som gett oss tillstånd är nöjda och glada när tävlingen är över. Så vi kan börja planera nästa år, säger Glenn Olsson.
Och förutsättningarna kan inte vara bättre.
– Solen skiner, himlen är blå. Det är kallt, men inte för kallt. Det är perfekt rallyväder. Som det är nu så ser det riktigt lovande ut.
RÄTTAD: I en tidigare version (från den 24:e februari) förekom en felaktighet i faktarutan gällande vilka specialsträckor som är inställda i år på grund av för mycket snö. Rätt är att det handlar om specialsträckorna 9 och 13 i Örträsk.