Nästa upplaga av den klassiska seglingstävlingen, den 37:e i ordningen, anordnas i Barcelona nästa höst. För första gången kommer Americas cup då att ha en damklass – med en svensk besättning.
Det blir också en återkomst till tävlingen för Torbjörn Törnqvists seglingsteam Artemis, som deltog i Americas cup både 2013 och 2017.
– Det är några år sedan sist. Sedan ändrades konceptet och jag tyckte väl det var dags att ta ett steg tillbaka, säger Torbjörn Törnqvist.
– Men vi har inte lämnat Americas cup helt, vi behöll vårt designteam som utvecklade båtarna och mycket av teknologin runt detta har blivit ett eget bolag.
Kritiserat bolag
Törnqvist är huvudägare för oljehandelsbolaget Gunvor, som gjorde rekordvinst i fjol men också fått kritik för sina Rysslandskopplingar.
Samtidigt var Törnqvist och Gunvor snabbt ute med ett fördömande efter krigsstarten i fjol. Det gäller fortfarande, poängterar han.
– Jag vill inte att det här ska handla om det. Men vi klargjorde det då och jag kan upprepa det nu. Vi är motståndare till kriget, jag tycker att det är fruktansvärt och måste avslutas. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att diskuteras i det här sammanhanget, säger Torbjörn Törnqvist.
– Vi har inte någon speciell koppling till Ryssland, även om medierna vill göra det till det. Det är en eller två, tre procent av vår verksamhet.
"Wow-känsla"
Artemis satsar nu på deltagande i både dam- och ungdomstävlingarna i Americas cup nästa år. Seglingarna sker i mindre systerbåtar till båtarna som används i herrklassen och kan nå hastigheter över 45 knop.
Anna Östling, tidigare OS-seglare och med bland annat två VM-guld i matchracing, är en av projektledarna för satsningen.
– Det är en bubblande "wow-känsla". Vi har undrat när tjejerna ska få vara med, men nu är det plötsligt verklighet, säger hon.
Vilka som till slut får chansen i de båda svenskbåtarna är inte bestämt. I stället väntar det närmaste året uttagningar för att sålla fram de bästa seglarna.
Anna Östling hoppas att hon blir en av de fyra som får chansen ombord på dambåten.
– Jag ska förstås göra mitt absolut yttersta och tror på mig själv. Men jag vill ju hellre att båten vinner, säger hon.
"Otroliga talanger"
Om det också är ett första steg mot en ny svensk satsning även i herrklassen, kanske till nästkommande upplaga 2028, är för tidigt att säga.
– Jag förstår att du gärna vill att jag ska säga det. Men vi tar det här först, säger Torbjörn Törnqvist.
– Om det finns en möjlighet för en svensk satsning med svenska seglare, så vore det ju kul om man kunde hjälpa till med det. Men vi tar en sak i taget.
Det har sedan tidigare varit klart att Sverige kommer att vara med, nu är det klart att det blir i Artemis regi, i samarbete med Göteborgs Kungliga Segelsällskap och Kungliga Svenska Segelsällskapet.
– Jag vet att det finns otroliga talanger i Sverige, därför är det kul att kunna göra det här för svensk segling och utveckla svenska seglare på en internationell scen, säger Torbjörn Törnqvist.