Stora svenska motionsevenemang, som exempelvis Vasaloppet, Stockholm Marathon, Lidingöloppet, Vansbrosimningen, Vätternrundan och Blodomloppet, genererar varje år cirka 150 miljoner kronor till föreningar inom Riksidrottsförbundet (RF).
Pandemin slog hårt mot branschen, som i snitt tappade 30 procent av deltagarna mellan 2019 och 2022. Vasaloppens anmälningssiffror för vinterveckan minskade från 60 000 till årets 50 000 anmälningar.
Under pandemin ville utländska investerare köpa flera stora svenska föreningsägda motionsarrangemang.
– Minst två av våra aktörer har fått förfrågan att sälja delar av sitt event till internationella koncerner. Det var uppköpsförsök som inte lyckades, säger Staffan Movin, ordförande i branschorganisationen Svenska motionslopp och idrottsevenemang.
Han vill inte avslöja vilka svenska arrangemang som kontaktades.
Affärer i Europa
Detta är en del av en trend som pågår utanför Sverige. Staffan Movin berättar att i Europa har flera populära motionsarrangemang blivit uppköpta av stora organisationer eller stiftelser, som finansieras av riskkapitalbolag och därmed skapar nya affärsmodeller kring branschen.
Ironman har exempelvis köpt 50 procent av franska UTMB, som erbjuder flera motionsevent.
ASO, som driver Tour de France, har gjort en breddsatsning på cykling, segling, löpning och golf.
London Marathons köp av Brighton Marathon är bara ett exempel på en centralisering kring ägandet av flera maratonlopp i Europa.
– I Frankrike har stora internationella eventbolag tagit över marknaden och förpassat traditionella, klubbägda event till en regional nivå, säger Staffan Movin.
– Detta kan även ske i Sverige om vi inte agerar i tid. Våra svenska motionsarrangemang kommer att finnas kvar, men kan hamna i en B-liga.
Kartan ritas om
Vasaloppets vd, Johan Eriksson, ser larmsignalerna som kan slå hårt mot idrottsrörelsen:
– Inom fem till tio år kommer vi se väsentliga skillnader på motionseventkartan. Pengar som skulle gått till svenska idrottsklubbar kommer att gå till privatägda bolag, om vi inte gör något.
Johan Eriksson och Staffan Movin berättar att den här utvecklingen redan tagit fart i Sverige.
Försöket till uppköp av svenska motionsevenemang är ett exempel. Det finns redan eventbolag som äger tävlingar som Color Run, OCR-loppen Toughest och Tough Viking som är hinderlopp, samt swimrun-tävlingen Ö till ö.
– Det finns stora varumärken, som löparskor, som försöker göra egna arrangemang. Dessutom finns flera digitala alternativ av event som utmanar branschen, säger Johan Eriksson.
Oro i RF
Björn Eriksson, avgående RF-ordförande, är orolig:
– Detta är ett hot och det är något som jag är obehagligt medveten om. Detta är ett exempel och det finns fler liknande exempel inom många lagidrotter som inköp av klubbar. Gränsdragningen mellan kommersiella aktörer och folkrörelser och hur vi ska samexistera blir en av de stora frågorna när jag i framtiden sitter i parken och matar duvor.
Björn Eriksson fortsätter:
– När jag ska lämna ett testamente blir rådet att efterträdaren ska hålla detta väldigt tätt intill sig.