Ekstraliga, som är den högsta speedwayligan i Polen, ska ha premiär den 12 juni och köras utan publik. Samma sak gäller de två andra speedwayligorna i Polen, även om de har ett senare startdatum.
Många svenska förare som också kör i Polen har stått inför ett dilemma där de varit tvungna att välja mellan Sverige och Polen. Alla förare som planerat att köra i Polen hade i så fall låsts till just den ligan och inte kunnat köra i något annat land, på grund av situationen med coronapandemin.
"Klubbarna och det polska förbundet har ställt krav på de förare som vill delta i de polska serierna. Kraven är att de måste flytta till Polen, sitta två veckor i karantän och inte tillåtas att åka hem så länge karantänkravet finns kvar", skriver Svemo Track Racing i ett pressmeddelande.
Under fredagen kom just Svemo Track Racing ut med ett tydligt besked där man gjorde klart att inga svenska förare som har kontrakt med svenska klubbar kommer att släppas iväg till Polen. Beslutet är, enligt Svemo, fattat med anledning av att ingen vet när allt är över och att det väckt en oro hos förare och deras familjer.
"Svemo Track Racing har i samråd med berörda förare som har kontrakt med Svenska klubbar därför valt att meddela det polska förbundet att dessa förare inte kommer att vara tillgängliga för de polska serierna så länge ovan restriktioner finns. Därför har de redan utfärdade starttillstånden ogiltigförklarats med anledning av ändrade förutsättningar. Alla svenska förare kommer att vara tillgängliga för de polska serierna igen när gränserna öppnas och det inte finns några restriktioner", skriver Svemo.
Tony Olsson, Grenchef Svemo Track Racing, säger så här:
– Detta är såklart ett väldigt tråkigt beslut att ta och det påverkar många, men vi måste säkerställa så att förarna kan vara tillgängliga för våra svenska klubbar då vi fortfarande har förhoppningar att komma igång med våra egna serier någon gång under sommaren.
Stjärnan Fredrik Lindgren, som inte har något kontrakt med någon svensk klubb, får däremot köra i Polen.