Den gångna säsongen valde en rad toppförare att avstå att köra för en svensk klubb. Bakgrunden till det var en regel som sa att förare i den polska högstaligan bara fick köra för en klubb till i ett annat land.
Till kommande säsong finns ett förslag på att förarna ska tillåtas att köra i två ligor till utöver Polen.
– Jag var med på ett möte kring detta senast i måndags. Förhandlingarna går framåt så förhoppningsvis ska avtalet bli klart under den här veckan.
Hur kommer det påverka klubbarna i Bauhausligan?
– Flera förare kommer att bli tillgängliga och min känsla är att många lagledare sitter och inväntar det här beskedet innan de på allvar kan sätta ihop sina lagbyggen.
En del av den nya planen är att den svenska ligan gör om sitt körschema. Upplägget med vissa matcher på torsdagar tas bort.
– Det är en del av kompromissen att vi frigör torsdagarna så att de i första hand blir prioriterade som reservdagar för flyttade matcher i den polska ligan. Det skulle ändå innebära att vi kan lägga enstaka matcher i den svenska ligan där om de skulle behöva skjutas upp.
Mikael Karlsson har haft sin befattning på SVEMO i ett och ett halvt år nu och känner att han hittat sin roll.
– Det har varit nyttigt att ha fått vara med under ett helt år nu och se hur allt fungerar. Nu pågår budgetarbetet inför 2023 och det finns stora utmaningar för svensk speedway att jobba med.