Därför nobbade publikfavoriten Dackarna: "En flytt underlättar"

Dackarna laddar för en ny säsong.
Men det kommer bli utan Ryan Douglas som växte ut till något av en publikfavorit under 2024.
Nu berättar lagledaren Rikard Kling om det pågående lagbygget och avskedet med australiensaren.
– Det är inga hard feelings.

Dackarnas nya lagledare Rickard Kling tycker det är tråkigt att Ryan Douglas lämnar föreningen, men att det är fullt förståeligt med tanke på hans situation.

Dackarnas nya lagledare Rickard Kling tycker det är tråkigt att Ryan Douglas lämnar föreningen, men att det är fullt förståeligt med tanke på hans situation.

Foto: Magnus Strömsten/Torbjörn Allvin

Speedway2024-11-16 16:00

Under sin första säsong i Sverige presterade Ryan Douglas över förväntningarna, och var ett stort glädjeämne för Dackesupportarna.

Rikard Kling hade gärna sett en fortsättning för honom i Målillaklubben.

– Det är tråkigt givetvis. Ryan är en trevlig och bra kille. Jag hade en god dialog med honom och han trivdes, och trivs, i Målilla. Men det han ville få ut av flytten var att korta ned sin egen restid. Han flyger till Arlanda när han ska köra i Sverige. Så en flytt till Rospiggarna (Hallstavik) underlättar en del för honom. Det är den stora anledningen.

För som bekant blir det ett antal mil i både luften och på vägarna för en speedwayförare som kör i flera länder.

– Så är det. Han kör antingen lördag eller söndag i Polen, måndag i England och på tisdag i Sverige. Då är det smidigare att köra i närheten av Arlanda där han landar. Det är inga konstigheter eller hard feelings alls.

Hittills har Dackarna gjort klart med Rasmus Jensen, Timo Lahti, Andzejs Lebedevs och Avon van Dyck.

Vad säger du om lagbygget hittills?

– Jag tycker det känns bra, det vore konstigt om jag sa något annat. Vi har en bra stomme i våra tre första förare och Avon är sugen och på hugget att visa vad han går för, och det finns alla möjligheter för honom att göra det.

Utöver Douglas exit är det sen en dryg vecka tillbaka klart att Filip Hjelmland lämnar Dackarna. Kling säger att det även med Mariannelundssonen funnits en bra dialog.

– Det är inget konstigt med det heller. Vi har haft en bra kontakt och vi som sportgrupp hade tagit fram ett förslag för honom som låg på bordet. Men han valde att krita på för Vargarna och gå vidare i karriären.

Hur går snacket med Brady Kurtz och Daniel Bewley?

– Där har det också varit bra diskussioner och dialoger. Men vi vet väl inte riktigt hur framtiden ser ut för dem. Känslan är att de inte kommer att åka i Sverige alls nästa år, men om de skulle göra det har de inget emot att göra det i Dackarna. Det är en pågående dialog fram och tillbaka kan man säga.

Känslan är att många Dackesupportrar inte vill se en fortsättning för Bewley, med tanke på att han underpresterade 2024. Hur ser du på det?

– Nej, men man vet vad förarna kan och om någon gör en mindre bra säsong är det inget man ältar. Det räcker att man nämner det och sen blickar framåt. Om man vänder på det så kommer han ju ha ett fördelaktigt snitt. Det går att vrida och vända på det mesta. 

Om både Kurtz och Bewley skulle lämna lär det behövas spets utifrån. Kan vi vänta oss något sånt i närtid?

– Det finns ingen panik där egentligen. Vi har sagt att vi kommer gå ut med max ett förarnamn i veckan. Det pågår fortfarande mycket förhandlingar, tankar och funderingar. Ska vi satsa på topp eller bredd?, frågar sig Kling och fortsätter: 

– Sen handlar det också om tillgänglighet på förarna. Det är en del i det hela som många inte vet om. Ibland skriver man bara kontrakt på exempelvis fem matcher för en förare. Då inleds förhandlingar om vilka matcher som är aktuella. Sen har vi den ekonomiska aspekten och så vidare. Det ska också räknas med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!