Målilla som ort är vida känd i väderkretsar. På sommaren uppmäts rekordhöga temperaturer och på vintern sjunker ofta temperaturen rejält. Ett annat väderfenomen som är lite svårare att förklara är att just den helgen som det ska arrangeras GP-speedway på orten så duggar regnskurarna tätt och försvårar genomförandet av arrangemanget.
– Vi är vana vid att behöva ta med regnet som en faktor när vi ska preparera banunderlaget till GP. En gång har det regnat så pass mycket att vi fick skjuta på tävlingen och köra den på söndagen. Annars har det ofta bara dragit ut på tiden, säger Mikael Max som är ansvarig för banan på Skrotfrag Arena.
När vi träffas på arenan på fredagen är han nöjd med banunderlaget för tillfället.
– Det känns bra så här långt. Prognosen för lördagen är inte optimal dessvärre. Det ska vara uppehåll på förmiddagen, men det är risk för att regnet drar in lagom tills tävlingarna ska börja. Själva mängden regn är jag inte orolig för och jag tror att tävlingen kan komma igång som planerat. Däremot gäller det att ta rätt beslut under vägen, säger Mikael Max.
Är det annorlunda att preparera en bana till ett GP?
– Egenligen inte. Man får tänka ungefär likadant som inför en seriematch. Skillnaden är att banan ska hålla för 23 heat istället för 15 och att man vill ha den i fint skick på slutet när det ska avgöras.