De senaste åren har det polska regelverket tillåtit att förarna bara fått köra i en ytterligare liga förutom Ekstraliga.
Nu är förhandlingarna mellan flera länders förbund och ligor som möjliggör tillgången på förare klara. Parterna är överens om ett treårigt avtal, som sträcker sig över 2023–2025. Det innebär att förare i polska Ekstraliga tillåts att köra i två andra ligor, mot tidigare en.
Andra delen av överenskommelsen innebär att inga länder schemalägger matcher på torsdagar, utan att dessa är möjliga för Ekstraliga att använda som reservdagar. Även övriga ligor kommer att kunna lägga inställda matcher på torsdagar men om en match i Ekstraliga ligger där så kommer den ha förtur för de förare som berörs.
– Det är en bra överenskommelse och Mikael Karlsson, ansvarig för Track Racing på Svemo, har tillsammans med övriga länders representanter fått till ett avtal helt i linje med vad ESS önskade. Det är extremt stor skillnad på de ekonomiska förutsättningarna i Polen och det måste vi ha respekt för. Vi pratar tv-avtal som närmast kan jämföras med SHL eller fotbollsallsvenskan i Sverige så vare sig vi vill eller ej så måste vi acceptera att pengar styr våra verksamheter och att ligorna mår bäst av att komma överens på det här sättet snarare än att blockera förare, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand till elitspeedway.com
Överenskommelsen innebär att flera förare blir tillgängliga och därmed ökar konkurrensen om platserna för de utländska förarna.