Enda GP-tävlingen i Sverige: "Vi hoppas på 10 000"

I mitten av augusti blir det speedwayfest i Målilla. Då arrangeras GP för 15:e gången. Det blir också den enda Grand Prix-tävlingen i Sverige i år. "Vi hoppas på storpublik och siktar på 10 000 åskådare", säger nye GP-generalen Mikael Teurnberg.

Vintertider nu, visst. Men Mikael Teurnberg och Tomas Karlsson i Dackeledningen har redan börjat med förberedelserna inför GP-tävlingen i Målilla i augusti.

Vintertider nu, visst. Men Mikael Teurnberg och Tomas Karlsson i Dackeledningen har redan börjat med förberedelserna inför GP-tävlingen i Målilla i augusti.

Foto: Magnus Strömsten

Speedway2021-02-05 12:00

Förra säsongen blev en rumphuggen historia i VM-sammanhang med färre tävlingar och färre arrangörsstäder. Det berodde såklart på coronaläget. I år är tanken att det ska återgå till det normala. Till det som vi känner igen. Elva tävlingar står på programmet, på elva olika orter och där Målilla står som värd den 14 augusti. 

Förberedelserna är i full gång inför den sista säsongen (?) med nuvarande koncept och format.

– Det kommer att ske förändringar 2022, säger Mikael Teurnberg, som utöver sin nya lagledarroll i Dackarna även har det övergripande ansvaret för GP-tävlingen i Målilla. 

Teurnberg förklarar närmare:

– BSI har varit VM-arrangörer sedan 1995. Nu har gällande avtal gått ut. Istället tar Discovery över. Vad det innebär vet vi inte i dagsläget. Det vi vet är att det spekuleras i att de vill bredda speedwaysporten och hitta nya marknader, bland annat i Asien och Sydamerika. Att länder där kanske blir nya arrangörer av GP-tävlingar.

Dackarnas ordförande Tomas Karlsson fyller i:

– Kommer vi få en GP-tävling överhuvudtaget i Sverige 2022? Vi vet inte alls hur de tänker.

Klart är ändå att det körs VM i Sverige och Målilla innevarande år. 

Vad betyder det för klubben att ni får arrangera ett sån stor tävling igen?

– Mycket. Det sätter Målilla som ort och Hultsfred som kommun i blickpunkten. Jag tror att det är ett 30-tal länder som sänder tävlingen och det är miljontals TV-tittare, säger Mikael Teurnberg. 

Han är ny i rollen som GP-ansvarig i Målilla, men har ändå erfarenhet sedan tidigare med samma uppgift. 

– Jag var drivande att vi fick arrangera tävlingen i Hallstavik. Då var allt nytt och det var mycket att sätta sig in i. Nu blir det enklare eftersom det finns en vältrimmad organisation sedan länge här i Målilla. Det går inte att jämföra. 

Tomas Karlsson:

– Dackarna och Målilla är också unikt vill jag påstå när det kommer till ideell arbetskraft. Vi har närmare 400 funktionärer som lägger ner ett enormt jobb. Det ser du inte någon annanstans. 

Hur kommer det sig att "lilla" Målilla då år efter år fått det stora förtroendet?

– BSI vet att det fungerar här. Vi har ett bra arrangemang, en fin bana som inbjuder till underhållande speedway och vi klarar även av att genomföra tävlingar trots att det många gånger varit rejäla regnoväder. Och här måste jag passa på att berömma speedwaypubliken. De sitter kvar när det är långa uppehåll och är otroligt tålmodiga, säger Dacke-ordföranden. 

Teurnberg lyfter också fram faciliteterna och menar att arenan är den i Sverige som håller högst standard inom speedwaysporten.

– Den ligger även bra till, med en infrastruktur där det är smidigt att ta sig in och ut från området. Det vill jag också säga är lite unikt bland GP-arrangörerna. Och det finns ingen som kan erbjuda ett sånt stort område för campinggäster.

Vad innebär det ekonomiskt för klubben?

– Det är så olika, år från år. Man vet inte innan hur utfallet blir. Någon gång har det varit minussiffror, vissa gånger har vi gått plus med sexsiffriga belopp, säger Karlsson. 

Både Tomas Karlsson och Mikael Teurnberg tror på ett bra GP-år för Målillaklubben, trots att det med rådande coronaläge är svårt att sia om hur det blir exakt. 

– Intresset för att boka "GP-bord" är större nu än vad det annars brukar vara vid den här tidpunkten, säger Karlsson och tillägger att han sticker ut hakan och tror på 10 000 åskådare. 

Mikael Teurnberg delar den uppfattningen och har samma förhoppning: 

– Mycket talar för att det kommer bli bra. Vi ser redan nu att det finns ett stort intresse. Den enda svenska VM-tävlingen körs i Målilla och datumet tror jag är helt perfekt. Det är fortfarande sommar och skolorna har inte börjat än. 

Han kommer att ha ett hektiskt schema, då han utöver sitt ansvar från Dackehåll, även kommer fungera som kommentator. Det har han gjort de senaste nio åren på GP-tävlingarna. 

– Jag gjorde samma sak i Hallstavik andra året och då fungerade det bra. Jag är inte orolig, utan får springa emellan, haha. 

En nyhet för året är att träningen inför tävlingen sker på lördag förmiddag, istället för som tidigare under fredagen.

VM-premiären är planerad till 24 april i italienska Terenzano. Två svenska förare, båda med starka kopplingar till Dackarna, är kvalificerade: Fredrik Lindgren och Oliver Berntzon. Två dackeförare är också med; Maciej Janowski och Jason Doyle. 

GP i Målilla

VM-schemat: 

24 april Terenzano (Italien)

22 maj Teterow (Tyskland)

5 juni Prag

19 juni (oklart)

17 juli Cardiff

31 juli Wroclaw (Polen)

7 augusti Warsawa

14 augusti Målilla

28 augusti Togliatti (Ryssland)

11 september Vojens (Danmark)

2 oktober Torun (Polen). 

VM-förarna: Bartosz Zmarzlik, Tai Woffinden, Fredrik Lindgren, Maciej Janowski, Leon Madsen, Jason Doyle, Artem Laguta, Emil Sayfutdinov, Martin Vaculik, Max Fricke, Matej Zagar, Anders Thomsen, Oliver Berntzon, Krzysztof Kasprzak, Robert Lambert. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!