– Vi kommer behöva marknadsföra sporten bredare men vi har ingen klar marknadsföringskampanj, säger Mikael Holmstrand, ordförande för ESS.
Coronaviruset har präglat både idrott och samhället sedan förra året, så även speedwayen drabbades hårt. Under 2021 tilläts publiken att komma tillbaka om än begränsat. Trots det har lagen i elitserien haft svårt att sälja slut på biljetterna. Just publikfrågan var en de saker som diskuterades flitigast under onsdagens möte.
– Hur vi får tillbaka publiken till matcherna är något som vi kommer att få arbeta med väldigt mycket med under nästa år. Vi ser att även om man fått gå på idrott i år ser vi att det funnits en försiktighet vilket är kopplat till många delar. Exempelvis tror vi att vi har en åldersfaktor. Speedwayens publik är ganska senior vilket kan ha bidragit till en viss försiktighet, säger han.
En av sakerna som man kom fram till var att speedwayklubbarna inte kan leva på att de stora stjärnorna, som exempelvis världsmästaren Bartozs Zmarzlik eller Sveriges bästa förare Fredrik Lindgren, kör i klubbarna. De behöver istället bli ännu mer lokalt förankrade och få en ännu tydligare identitet, menar ordföranden.
– För många stjärnor har historiskt varit nära att knäcka klubbarna ekonomiskt och jag tror att klubbarna måste bygga en mycket starkare identitet som förening än att man bara är arbetsplatsen för föraren. Man ska gå till Dunteberget för man håller på Piraterna inte för att man vill se den och den föraren, även om det så klart är en krydda. Hänger det på det så är man farligt ute. Klubbidentiteten är central, säger han.
Även Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, Svemo, var på plats under mötet, då en annan av frågorna som diskuterades var ungdomsverksamheten. Enligt Mikael Holstrand finns det två delar i det här och han tycker att det är viktigt att Svemo och ESS samarbetar för svensk speedways framtid.
– När vi pratar svensk speedway generellt så kan inte elitklubbarna göra allt vi kan inte driva alla ligor men självklart måste vi ta vår del av ansvaret. Vårt besked till Svemo är att vi måste ha en fungerande allsvenska, säger han och fortsätter:
– Vi har några förlorade generationer men det finns även positivt. Vi har inte jättemånga juniorer men det finns en väldigt fin prova på- och 85 kubikverksamhet. Många klubbar har en bra barnverksamhet och det är positivt, säger han.