Att det bjöds på spänning under torsdagens speedwaydrabbning mellan Griparna och Västervik är en underdrift. Flertalet tuffa, jämna heat, intensivt och ovisst hela vägen in.
- Förlusten kommer ju närmare ju mer man vinner. Klart det är surt att förlora med två när man leder inför sista, säger Morgan Andersson, lagledare i Västervik.
Vid den andra sladdpausen, efter sju heat, hade Västervik ett grepp om matchen i form av ledning med åtta poäng. En serie oavgjorda heat hade följts upp av en fyr-tvåa innan Peter Ljung och Joel Andersson körde in en fem-etta mot Gripduon Oskar Fajfer och Linus Eklöf. Fajfer kom inte ens till start då han blev utesluten.
I det åttonde heatet toppade hemmalaget in Kacper Woryna, men eftersom Lahti fick se sig passerad av både Rasmus Jensen och Viktor Palovaara får toppningen anses misslyckad. Där och då: ljust i Västerviklägret och segervittring.
Vid den längre pausen hade Västervik fortfarande tillställningen under kontroll då man ledde med sex poäng. Men Griparna gav sig inte. Man knaprade sig, heat för heat, närmare. Från heat åtta till 13 var det rött eller blått först över mållinjen alla gånger. Det bäddade för en rafflande avslutning.
- Vi visste att det skulle bli tufft, Griparna har tre ordentliga heatledare i sitt lag. Skulle vi kunna rå på dem så måste vi ha en hundraprocentig dag och det hade vi inte på alla håll, säger Morgan, utan att gå in på specifika förare.
I det 14:e heatet ställde Griparnas polska duo Oskar Fajfer (mindre bra tävling) och Kacper Woryna (bra tävling) mot Peter Ljung och Rasmus Jensen. Ljung levererade med en heatseger och såg till att det bara var en fem-etta som kunde stoppa sitt lag från att få poäng med sig från Nyköpingsovalen.
Morgan Andersson valde att låta just Ljung och Berntzon köra det sista, medan Griparna plockade bort Fajfer för att istället köra Lahti ihop med Woryna. Ett lyckat drag. Hemmaförarna visade upp fin paråkning och manövrerade ut sina gäster och körde in lagets enda fem-etta för kvällen och säkrade med det en tung seger, 46-44.
- De fick välja startspår i femtonde och visste hur de ville ha det. Det är bara bryta ihop och komma igen, avslutar Andersson.