I tisdags kväll, strax före hemmaderbyt mot Västervik, kom den oväntade nyheten att Dackarna och Maciej Janowski är överens om ett nytt kontrakt. Därmed fick Målillaklubben sin drömförstärkning – bara några timmar före transferfönstret stängde.
Nu kan vi berätta om bakgrunden till det nya kontraktet. Så sent som i måndags förmiddags fanns det inga planer på att Janowski skulle återvända till truppen. Men när Västervik presenterade GP-föraren Artem Laguta tog styrelsen beslut om att göra ett nytt försök med Janowski.
– Den senaste tiden har vi sett hur våra konkurrenter har toppat upp sina lag. Därför bestämde vi oss för att gå samma väg. Det var inte tanken från början, men det krävs om vi ska vara med och konkurrera om guldet på lika villkor, säger Tomas Karlsson.
Tidigare har Dackarna och Maciej Janowski varit långt ifrån varandra vad gäller de ekonomiska villkoren. Det var också därför som polacken skrevs ut från truppen för bara en vecka sedan.
I måndags gick det desto smidigare...
– Vi tog kontakt med Janowski klockan 17:30 i måndags, en halvtimme innan den polska finalen startade. Han sa ja direkt. Det var inga konstigheter. Sedan gick han ut och blev polsk mästare med sex raka heatsegrar.
Erbjöd ni mer pengar?
– Nej, det var samma erbjudande som tidigare. Däremot har förutsättningarna för Janowski ändrats. Eftersom hans Wroclaw inte gick till slutspel i Polen passar det bra för honom att tävla i Sverige istället, och på så sätt behålla formen inför de viktiga GP-tävlingarna i höst, säger Tomas Karlsson.
Han är förstås glad över att Maciej Janowski återigen är redo att representera Dackarna.
– Sportsligt är det en drömvärvning. Vi får hit världens bästa förare till en peng som vi inte har varit i närheten av tidigare. Dessutom är han väldigt omtyckt här i Målilla. Det kan inte bli bättre.
– Nu har vi en bred och stark trupp inför slutspelet. Eftersom både Patryk Dudek och Pawel Przedpelski kör slutspel med sina lag i Polen är det bra att ha valmöjligheter om tävlingarna krockar.
Den här annorlunda säsongen finns det inga snittregler – utan klubbarna får köra med vilka förare de vill. Samtidigt finns det en uttalad målsättning att de svenska förarna ska prioriteras och få nyttig körning i elitserien.
– Jag gillar verkligen den idén. Det är nog framtiden. Jag tycker inte att underhållningen har påverkats negativt i grundserien. Snarare tvärtom. Säsongens kanske största jubel hittills kom när Theo Johansson gick ut och plockade en trea i sitt första elitserieheat någonsin.
– Samtidigt är det en svår balansgång. Om de andra klubbarna satsar på utländska stjärnor i det här läget gäller det att vi hänger med. Vi har ett ansvar mot våra supportrar, sponsorer och förare att också satsa på guldet. Annars är risken uppenbar att vi inte får behålla förare som Berntzon och Thorssell i framtiden, om de ser att andra klubbar har högre ambitioner än oss, säger Tomas Karlsson.
Under de rådande omständigheterna ligger Dackarna bra till ekonomiskt. I merparten av grundseriematcherna har de kört med ett billigare lag än vad budgeten har tillåtit.
– Vi har kalkylerat med ungefär 100 000 kronor per match. Men vi har snarare legat runt 75 000–80 000 kronor, vilket också gör att det finns möjlighet att spetsa laget i slutspelet. Läget är under kontroll, avslutar Dackarnas ordförande.