"Jag ringde det sista samtalet från sjukhuset"

Han körde Lag-VM, blev pappa och bytte klubb – inom loppet av några dagar. "Det var ganska galet. Jag ringde det sista samtalet till Dackarna från sjukhuset", säger Oliver Berntzon i en öppenhjärtig intervju.

Under tisdagen var GP-föraren Oliver Berntzon på besök i Vimmerby – för att teckna ett viktigt sponsoravtal. Därefter åkte han raka vägen till BB i Skövde.

Under tisdagen var GP-föraren Oliver Berntzon på besök i Vimmerby – för att teckna ett viktigt sponsoravtal. Därefter åkte han raka vägen till BB i Skövde.

Foto: Michael Nordin

Speedway2020-11-05 11:02

Nu har det gått ett par veckor, sedan de där dramatiska och händelserika dagarna i oktober. Sambon Jennifer och nyfödda sonen Barry är fortfarande kvar på sjukhuset i Skövde.

Det har sin förklaring:

– Han föddes åtta veckor för tidigt, så vi måste stanna ett tag till för säkerhets skull. Men allt har gått jättebra. Han vägde två kilo när han kom och han följer sin kurva perfekt, säger Oliver Berntzon med ett stort leende.

I tisdags fick speedwaystjärnan lämna sjukhuset i några timmar. Istället åkte han till Vimmerby och tecknade ett viktigt sponsoravtal.

Då passade Sporten på att träffa den förre Dacke-föraren.

– Det är ett stort avtal för mig och mitt team. Vi behöver den här stöttningen för att kunna satsa nästa år. Annars går det inte. Ska man verkligen slå sig in i toppen gäller det att få hjälp.

Som nybliven GP-förare måste Oliver Berntzon öka sina sponsorintäkter – rejält.

– Än så länge har vi knutit upp två företag i den här klassen. Vi vill få tag på fler, men det är inte så lätt som man kanske kan tro. Det är inte så att sponsorerna ramlar på mig bara för att jag ska vara med i VM-serien.

Hur mycket pengar kostar det att köra GP-tävlingarna?

– Uppskattningsvis behövs det en miljon kronor extra nästa år, jämfört med en vanlig säsong. Om jag ska kunna göra mig själv rättvisa går det åt mycket pengar till material, resor, med mera.

Får du något bidrag från förbundet?

– Nej, nej. Det är noll och ingenting. De betalar inte ens för våra landslagsläger.

Håkan Nyström, som är platschef på GDL i Vimmerby, säger så här om det nya sponsoravtalet:

– Vårt samarbete med Oliver har fungerat väldigt bra det senaste året. Därför vill vi gå vidare och vara med på den här internationella satsningen. Då kan vi få ännu mer effekt. Dessutom känns det bra att stötta svensk speedway. Alla klubbar gynnas om Sverige har bra GP-förare.

undefined
Speedwaystjärnan från Anderstorp blev snabbt en publikfavorit på Skrotfrag Arena i Målilla.

De senaste tre säsongerna har Oliver Berntzon varit en duktig och omtyckt förare i Dackarna. Som bekant blir det ingen fortsättning i Målilla, utan nästa säsong kommer 27-åringen köra för moderklubben Lejonen.

Han fixade de sista detaljerna från sjukhuset i Skövde, kort efter babylyckan.

– Som sagt: det var några händelserika dagar för mig. På lördagen var jag nere i Polen och körde Lag-VM. På kvällen ringde min sambo Jennifer och berättade att hon var på förlossningen. Då stod jag där i Lublin och blev lite panikslagen. Det var bara att ta första flyget hem. När jag väl kom fram till sjukhuset hade läkarna fått stopp på förlossningen. Sedan dröjde det ett par dagar innan det var dags.

Och samtidigt blev du klar för Lejonen?

– Ja, i princip. När Barry var född ringde jag till Tomas (Karlsson) i Dackarna och meddelade mitt beslut. Det var ett svårt och tufft val. Jag trivdes jättebra i Dackarna. Banan, klubben, människorna...allting var bra. Det har varit tre ovärderliga år för mig, säger Oliver Berntzon.

Han tillägger:

– När "PK" (Peter Karlsson) värvade mig körde jag på reservplats i Vetlanda. Därefter blev jag ordinarie förare 2018, heatledare 2019 och nu GP-förare 2020.  

undefined
"Alla klubbar gynnas om Sverige har bra GP-förare", säger Håkan Nyström på företaget GDL.

Det var de förbättrade sponsormöjligheterna i Lejonen som fällde avgörandet när Oliver Berntzon skulle välja klubb till 2021.

– Jag har vetat i många år att det finns mer pengar att hämta om jag vänder hem till Lejonen. Tidigare har inte det vägt upp mot utvecklingsmöjligheterna i Dackarna, men nu kände vi att det vägde över med tanke på GP-satsningen. Jag kommer verkligen sakna Dackarna. Samtidigt ska det bli kul att tävla för Lejonen igen.

När det gäller GP-serien är Oliver Berntzon knappast någon blyg nykomling. Han siktar högt. Väldigt högt.

– En dag vill jag bli världsmästare. Det har alltid varit min målsättning. Jag ska ge allt i varje heat och varje tävling. Sedan får vi se hur långt det räcker. Jag ska i alla fall försöka slå mig in i världstoppen på allvar.

Premiärtävlingen i Warszawa är drygt ett halvår bort. Då får vi ett första kvitto på hur Oliver Berntzon klarar sig på den största scenen.

Dessförinnan är det fullt fokus på det viktiga sponsorarbetet. Och sonen Barry, förstås.

Det var Peter Karlsson som värvade Oliver Berntzon till Dackarna. Nu är ingen av dem kvar i klubben.
Det var Peter Karlsson som värvade Oliver Berntzon till Dackarna. Nu är ingen av dem kvar i klubben.
Oliver Berntzon

Ålder: 27 år.

Familj: Sambon Jennifer och sonen Barry. 

Bor: På en gård utanför Gullspång i Västergötland. Är uppväxt i Anderstorp.

Bonusinfo: Hans svärfar Niklas Klingberg var en framgångsrik speedwayförare, som gjorde två GP-säsonger kring millennieskiftet. "Vi tävlade faktiskt tillsammans i början av min karriär. Det var så jag träffade Jennifer", berättar Oliver Berntzon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!