Vän av ordning kanske frågar sig varför ett JVM-kval i Pardubice lockar mer än en GP-tävling på hemmaplan för Målillabon Mikael Karlsson?
Svaret är lika enkelt som givet. I slutet av förra året presenterades han som ny förbundskapten i det svenska U21-landslaget. Det är hans första uppdrag efter åtta år som lagledare i Dackarna och ett i Vetlanda.
– Det känns jättespännande och roligt. Efter allt som hände åren innan, så behövde jag ett sabbatsår och försöka hitta ny energi. Jag var lite bränd efter senaste säsongen i Vetlanda. Förra året var jag borta från speedwayen och kunde följa matcherna tillsammans med min familj istället. Det var skönt med ett break, säger Karlsson.
Så kom erbjudandet från Svemo. Erbjudandet att efterträda Anders Fröjd i rollen som ny förbundskapten.
– Det passar mig bra och roligt med en ny utmaning. Nu har jag fått tillbaka suget för speedway igen.
Men som för så många andra i idrottsvärlden får det suget hålla i sig ett tag till, innan det omvandlas till skarpt läge och säsongsstart på riktigt. Coronapandemin påverkar självklart i allra högsta grad även speedwaysporten. Ingen vet när det blir grönt ljus.
Åter till JVM-kvalet...
– Vi skulle egentligen ha kört kvalet den 30 maj. Det blev inställt och istället framflyttat till 15 augusti.
Just det, datumet för GP-tävlingen i Målilla.
Att vara förbundskapten skiljer sig såklart en del från att vara lagledare, inte minst när det gäller tävlingstillfällen. Det är klart färre träffar med förarna jämfört med hur det är i en elitserieklubb. Utöver JVM för lag, är JEM för lag ett av de stora målen den här säsongen, hur den nu blir med tanke på omständigheterna.
– Det körs också individuellt i de stora mästerskapen, men där kommer jag nog inte att vara så delaktig, om vi nu inte har flera svenska förare som kör, säger Mikael Karlsson.
Han är nu smått orolig för att de individuella kvalen till de stora internationella mästerskapen inte blir av.
– Nä, det har pratats om att skippa kval. Om det blir så avgörs det med en final direkt, och då har vi inga svenska förare med. Ingen kommer att vara kvalificerad till JVM.
Om det däremot skulle bli kval, så har Mikael Karlsson vissa förhoppningar om att en, eller kanske två, svenska förare skulle kunna nå final.
– Visst skulle det bli tufft, men på en bra dag och med rätt förutsättningar, så vore det möjligt.
Vilka förare tänker du på då närmast?
– Det är framför allt tre förare, Alexander Woentin (Vetlanda), Anton Karlsson (Västervik) och Philip Hellström Bängs (Masarna). Det är väl de som gjort bäst resultat tidigare. Sedan finns det säkert flera andra förare som kan utvecklas snabbt, men som läget är så vet vi inte eftersom det inte går att tävla just nu.
Med din erfarenhet och rutin som lagledare i Elitserien. Var det några klubbar som visade intresse inför den här säsongen?
– Det var lite löst snack, men jag har inte haft någon konkret diskussion med någon klubb.
Är det något som lockar fortfarande?
– Absolut. Jag vill gärna tillbaka till Elitserien. Nu när jag varit borta ett tag, så känner jag att man saknar tävlingsmomentet och pirret i magen. Drömmen är att någon gång få vara med och ta ett SM-guld som ledare.
Men nu ligger hela hans fokus på rollen som ny förbundskapten.