Polska högstaligan i speedway, Ekstraliga, planerar att starta den 12 juni. Det innebär att alla förare som ska köra för något lag i den ligan enbart måste hålla sig inom Polen och får alltså inte köra i något annat land. Reglerna har givetvis sin bakgrund i den rådande coronapandemin.
Det ställer dock till det för många svenska lag med stjärnförare som dubblerar och kör i båda länderna.
För Målillalaget Dackarna innebär det att man med största sannolikhet får räkna bort Patryk Dudek och Maciej Janowski till den kommande säsongen.
Däremot har det ännu inte fattats något beslut kring andraligan i Polen, där Dackarna har fyra förare: Jacob Thorsell, Frederik Jakobsen, Kevin Wölbert och Oliver Berntzon. Skulle det bli så att den ligan också sätts igång så kommer just de förarna att ha ett val eftersom de inte har Polen som hemland.
– När man skriver på sitt kontrakt med ett polskt lag så har man alltid ett förstaval, vilket är ens hemland och i mitt fall Sverige, förklarar Oliver Berntzon och fortsätter:
– Sätter både Sverige och Polen igång med ligorna så betyder det att jag bara kör i Sverige. Då kan det polska laget i princip inte göra något åt det.
Det låter simpelt – men situationen är betydligt mer invecklad än så. Den svenska högstaligan i speedway är också tänkt att starta i juni men eftersom det fortfarande råder stor osäkerhet kring om säsongen ens kommer att kunna genomföras så blir läget än mer prekärt.
– Det som kan hända är att vi tackar nej till Polen eftersom den svenska ligan planerar att starta. Men om den (svenska ligan) därefter ställs in så sitter vi svenskar i skiten. Då kan vi inte köra någonstans. Som jag har förstått det så kan inte vår liga dra igång om vi inte kan ha publik, säger Oliver Berntzon.
Det vore ett mardrömsscenario för förarna.
– Det hade varit katastrof, speciellt om det inte blir körning i någon liga. Först och främst så är det i Polen de största pengarna finns och skulle det bara bli körning i Sverige så hade man fått dra ner på till exempel "meken" och kanske sköta grejerna själv. Det är tufft, konstaterar Berntzon.
Han försöker ändå se ljust på situationen.
– Jag försöker att inte tänka på det för mycket. Det hjälper inte att oroa sig utan jag kör på tills jag vet om det blir körning eller ej.