Under onsdagen kom nyheten om att Mikael Karlsson kommer bli U21-förbundskapten.
– Mikael är en kille med ett stort speedwayhjärta och engagemang. Han har goda ledarkunskaper som kommer att vara till stor nytta i jobbet som förbundskapten för juniorerna, säger Tony Olsson från Svemo i ett pressmeddelande.
När vi når Mikael själv berättar han att det har varit aktuellt länge.
– Jag har fått frågan ett par år. Så har jag funderat lite fram och tillbaka. Jag känner att om jag kan bidra med något till våra unga killar så vill jag göra det. Jag vill bidra så gott jag kan till de unga förarnas utveckling, säger han.
På vilket sätt kan du bidra?
– Min egentliga roll är ju att vara med på lagtävlingar internationellt, men jag tror att det går att bidra ännu mer runt omkring. Att ha en del träffar och läger där jag hjälper de i utvecklingen. Får de att förstå vad som krävs för att lyckas och förmedla det jag har sett och lärt mig genom mina år som lagledare. Sedan kommer jag försöka finnas till hands och ge tips och råd.
Jobbet som förbundskapten till U21-landslaget påverkar inte Mickes vanliga heltidsjobb. Han kommer arbeta med speedwayen på helger.
Det finns vissa problem inom svensk speedway, och återväxten underifrån är ett sådant. Så här säger Mikael om Sveriges unga förare:
– Det är inte så lovande som man skulle kunna hoppas på tyvärr. Det finns en bra topp, och att få ihop en bra U21-trupp är inget problem. Däremot saknas det bredd.
Vad kan man göra åt det?
– Klubbarna och förbundet måste jobba vidare. Anordna speedwayskolor och evenemang där man kan prova på. Sedan gäller det att synas mycket överallt. En annan grej är att erbjuda ungdomar att köra på lånade grejer under en längre tid. Man vill ju inte investera i dyra grejer innan man är säker på att man vill satsa på speedway, säger Karlsson, och lägger till:
– Sedan saknas det ledare och folk. Det är för få personer till att göra för mycket.