Bakgrunden till det osäkra läget inom speedwayen i Sverige är givetvis coronapandemin och påverkan den haft på klubbarna. Till nästa säsong vet man inte hur situationen med åskådare på läktarna kommer att se ut och därför finns det flera frågetecken för elitklubbarna att ta hänsyn till. Det är också därför som ingen förare i nuläget är kontrakterad av Dackarna till 2021.
– Vi har börjat prata med förarna lite grann, men vi kan inte sväva iväg. Det är inte bara att dundra och skriva på, förklarar Tomas Karlsson, som är ordförande i Dackarna.
Han vill inte se att klubben hamnar i en situation där ersättning inte kan betalas ut till förare.
– Då förstör vi ju förarnas säsong, om de inte kan få betalt. Vi måste tänka på Dackarnas ekonomi och måste vara sansade. Det är nästan så att vi måste skapa två olika kontrakt för förarna, säger Karlsson.
Hur menar du?
– Ja, ett kontrakt som baseras på om vi kan köra med publik, och ett kontrakt utan publik. Men våra förare är förstående och har sagt att de vill fortsätta köra för oss. Sen förstår man ju att andra klubbar säkert är intresserade, så jag hoppas att vi kan lita på förarna. Vi får dock inte ha bråttom med något.
Hur länge kan ni vänta?
– Vi vill ha en stomme rätt så färdig om ett tag, men först ska vi träffa våra svenska förare och prata med dem. Sen så kommer vi att fråga "är ni intresserade?" och blir svaret nej så kommer vi inte att hålla på och trigga priset.
Ordföranden har också svårt att se att det blir några utländska stjärnor i Elitserien nästa säsong.
– Det handlar om nästan en halvering för världsstjärnorna om de ska köra i Sverige. Det tror jag inte att de går med på. Just nu så tror jag att nästa säsong blir lik den vi nyss hade – kanske något bättre – med många svenska förare i lagen. Jag ser ingen annan utväg.