”Det är viktigt att vi skapar stor flexibilitet för klubbarna att arbeta med sina lag och vi är glada över att vi fått bra gehör för detta från förbundet”, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand i ett pressmeddelande.
Det är inte bara publikfrågan som är en utmaning för speedwayklubbarna, utan även att förarna tävlar i olika länder med olika regler vad gäller coronan i stort. I pressmeddelandet framgår att ESS lagt fram ett förslag, som Svemo nu godkänt, om utökning av truppen med en förare med officiellt snitt, från åtta till nio, samt utökning av antalet transferkort från fyra till fem.
”Vi vill stärka möjligheten för klubbarna att arbeta med sina lag under säsongen för att skapa de bästa sportsliga förutsättningarna för ligan. Vår arbetsgrupp för regelfrågor har haft en bra dialog med förbundets nya grenchef, Mikael Karlsson, som snabbt ställt sig bakom vårt behov. Med större trupper och större flexibilitet genom transferkorten minskar vi risken att någon klubb inte får ihop fullt lag till en match och skapar även utrymme för en mer flexibel hantering av kostnaden för laget”, berättar Mikael Holmstrand som bakgrund till beslutet.
Ytterligare en justering av reglerna är att transferkorten måste användas senast 31/7. Tidigare var regeln att lagen fick använda sina transferkort tills man hade kört 75% av grundserien.
”Det är viktigt både för sportens trovärdighet och för kostnadskontroll att vi inte får en kapprustning i slutet av säsongen hos de lag som skulle kunna plocka in förare från utslagna Ekstraliga-lag. Ett sista datum på användandet av transferkorten återställer den sportsliga rättvisa som vårt ursprungliga schema inneburit.”, avslutar Mikael Holmstrand.