Så ska speedwayen få tillbaka sin publik

Redan innan pandemin sjönk publiksiffrorna inom speedwayen. Nu får klubbarna ta in ett visst antal åskådare igen, men har svårt att sälja slut arenorna. "Klubbarna måste få igång sin marknadsföring", säger Mikael Holmstrand, ordförande för klubbarnas intresseorganisation ESS.

Speedwaypubliken är åter välkommen på arenorna, men många hade hoppats på ännu fler åskådare.

Speedwaypubliken är åter välkommen på arenorna, men många hade hoppats på ännu fler åskådare.

Foto: Jesper Zerman

Speedway2021-07-14 12:00

I de första matcherna var det bara 500 åskådare som fick komma och se speedwaymatcherna i Bauhausligan. Men från och med 1 juli har upp emot 3000 personer fått besöka arenorna. Sedan dess har det körts elva matcher i Bauhausligan. Publiksnittet i dessa matcher har legat på ungefär 1067 personer. 

– Det är vi inte nöjda med. Vi hade önskat att publiken svarade upp lite snabbare. Vi har tagit höjd för låga intäkter, men givetvis blir det tufft för klubbarnas ekonomi om vi inte kan locka publiken, säger Elit Speedway Sveriges ordförande Mikael Holmstrand. 

Han ser flera olika förklaringar till de låga siffrorna hittills. Bland annat nämner Mikael Holmstrand att det har varit regn före och under några matcher samt att vissa klubbar faktiskt inte får ta in 3000 personer. 

– 3000 är ju gränsen men det är bara i Målilla de får ha så många. Annars är det lite lägre maxtak på de andra arenorna, eftersom det inte finns tillräckligt med markerade sittplatser. I Vetlandas match mot Dackarna var det nästan fullt (1782 åskådare) sett till kapaciteten med restriktionerna som är nu. 

ESS-ordföranden tror också att det kan ta lite tid innan folk hittar tillbaka till arenorna efter mer än ett år med pandemi, där i stort sett allt blivit inställt. 

– Det är lite nya rutiner och man kanske inte kan sitta där man alltid suttit. Publiken måste anpassa sig lite. Sedan kan det tänkas att en del fortfarande vill vara lite försiktiga, trots att man får gå på matcherna igen. En annan grej kan vara att man vant sig av med saker, skapat nya beteenden under pandemin. Vi behöver få dem att vänja sig vid liveidrott igen, säger Mikael Holmstrand. 

Redan innan pandemin gick det att se en negativ trend i speedwayens publiksiffror. 2018 var det 2993 personer som såg en genomsnittlig speedwaymatch. 2019 sjönk det till 2280. Men Mikael Holmstrand tror inte att det finns något långsiktigt publikproblem i svensk speedway.

– Det går lite upp och ner. Vissa år är mer väderdrabbade av andra. Sedan har vi sett att det beror lite på vilka klubbar det går bra för. Om de publikstarka lagen får sportsliga framgångar brukar publiksnittet i hela ligan vara högre också. Jag tror det är för tidigt att säga att det finns någon nedåtgående trend på sikt.

Men problem finns det. Och speedwayklubbarna tittar nu på publikfrågan. 

– Vi ska ha en dialog i ligan under veckan här. Klubbarna vill hjälpas åt och nu ska vi prata ihop oss och dela våra erfarenheter, så får vi se vad vi kan göra bättre. 

Redan nu ser Mikael Holmstrand flera saker som kan göras för att locka mer publik:

– Klubbarna måste aktivera sig. Vi hade ingen marknadsföring förra säsongen och inte så mycket hittills i år. Nu måste vi börja påminna människor om att vi finns. Vi får frågor varje vecka om man får gå på speedway nu. Det är inte självklart för alla att de över huvud taget kan se matcherna igen. Det finns fortfarande många frågetecken kring hur allting fungerar nu och där behöver klubbarna vara bra på att kommunicera. 

På längre sikt ser Mikael Holmstrand ännu fler nycklar till att öka publikintresset för speedwayen. Han säger att det är ett stort fokusområde för ESS, med tanke på att publiken är så viktig för sporten. Till exempel är det en åldersstigen publik, och man behöver nå ut till de yngre generationerna. 

– Alla klubbar har gratis inträde för barn och ungdomar. Det gör att familjer kan gå på matchen utan att det behöver kosta skjortan. Många som går första gången på speedway säger att det var roligare än de trodde och dylikt. För oss handlar det om att få de att upptäcka sporten och ge dem en chans. Sedan kan vi till exempel försöka göra matcherna ännu snabbare, med kortare pauser. En annan grej är att bygga profiler i klubbarna. 

Med att bygga profiler menar Mikael Holmstrand att det behövs fler lokala förare i lagen. Dessa kan bli publikfavoriter på ett annat sätt än utländska förare som bara blir kvar någon säsong. Därför vill ESS att det ska satsas mer på ungdomar i Sverige, för att få fram fler egna produkter i lagen. 

– Det är ett svårt och väldigt långsiktigt arbete, men för oss är detta etta tvåa och trea på prioriteringslistan för vad förbundet borde satsa på. 

Mikael Holmstrand från Linköping är vice ordförande i ESS, Elitspeedway i Sverige. Han efterlyser tydligare besked om sportens framtide från idrottsminister Amanda Lind.
Mikael Holmstrand från Linköping är vice ordförande i ESS, Elitspeedway i Sverige. Han efterlyser tydligare besked om sportens framtide från idrottsminister Amanda Lind.
Publiksiffror från 1 juli

Smederna-Vetlanda: 1050 åskådare

Dackarna-Piraterna: 839

Vetlanda-Dackarna: 1789

Piraterna-Västervik: 827

Rospiggarna-Masarna: 1150

Indianerna-Smederna: 987

Smederna-Lejonen 1152

Masarna-Piraterna: 577

Dackarna-Indianerna: 962

Västervik-Vetlanda: 1436

Lejonen-Rospiggarna: 980

Snittpublik från 1 juli 2021: 1067

Snittpublik 2018: 2993

Snittpublik 2019: 2280

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!