Det har varit oroliga tongångar runt Vetlanda en längre tid med öppna konflikter i ledningen och många frågetecken kring klubbens ekonomi. Vetlanda Speedway AB, där elitverksamheten bedrivs, har sedan 2015 gjort förlust med cirka två miljoner kronor om året förutom första pandemiåret 2020 där ett nollresultat visades. Perioden 2015–2021 har bolaget gjort en total förlust på ca 11,6 miljoner kronor.
Föreningen Vetlanda Motorsällskap, som äger bolaget Vetlanda Speedway AB, tillsatte en ny styrelse för två veckor sedan, vars första uppgift var att sätta sig in i bolagets situation. Styrelsen engagerade en extern bolagsjurist för att få hjälp med analysen och det visade sig snabbt att bolaget är bortom räddning. Därför lämnades en konkursansökan in till Tingsrätten den 30 mars.
– Det är otroligt tråkigt för en anrik klubb som Vetlanda och för svensk speedway i stort. Från ligans sida har vi en längre tid ställt frågor till Vetlanda om hur klubben mår. Tyvärr visar det sig nu att dom svar vi fått inte varit förankrade i verkligheten, vilket också Vetlandas nya styrelse konstaterat och tvingats till detta nödvändiga beslut, säger Elitspeedway Sveriges (ESS) ordförande Mikael Holmstrand.
Vetlandas konkurs innebär att laget utgår från årets liga. Arbetet med att analysera effekterna för övriga lag och det lagda schemat pågår, enligt ESS, och målet är att så få förändringar som möjligt ska göras och att Vetlandas matcher i grunden bara stryks ur schemat.
– Från ESS sida arbetar vi nu med att hantera de praktiska frågor som uppstår. Samtidigt står vi också bakom Vetlandas nya styrelse som tagit ett ansvarsfullt beslut, som borde tagits för länge sedan, i sitt arbete med att starta om verksamheten i föreningen och på sikt kunna komma tillbaka. Vi behöver fler klubbar, inte färre och kommer bistå Vetlanda på de sätt vi kan, avslutar Holmstrand.
Astrid Pöker, ordförande i Vetlanda Motorsällskap, säger så här i ett uttalande på klubbens hemsida:
– Vi har ett ansvar både mot sponsorer, ligaförening ESS och inte minst mot förarna. Genom att ta beslutet nu ger vi både ligaföreningen och förarna en sportslig chans innan serien drar igång. Hade vi valt att försöka lite till och inte kommit i mål, hade vi istället behövt avbryta mitt i säsongen.