Nyligen körde Filip Hjelmland sina första varv för året på Motorstadion i Vetlanda. Säsongen har kommit igång en månad senare än normalt på grund av ovissheten som råder kring situationen med coronapandemin.
– Ett vanligt år brukar vi samlas med landslaget i mitten av mars för träningsläger i Polen. Det blev ju inte av i år av förklarliga skäl. Men det var skönt att sätta sig på hojen och köra lite nu i alla fall. Lite ringrostigt är det förstås direkt, men efter ett par varv kommer man in i det igen, säger Filip Hjelmland.
Normalt sett skulle seriepremiären med Vetlanda Speedway bara ha varit ett par veckor bort. I veckan kom beskedet att starten på serien skjuts fram till början av juni.
– Jag har full förståelse för att man gör så. Det hade inte varit försvarbart att köra en säsong inför tomma läktare igen. Det viktigaste för mig är att det blir en hel säsong och att det finns ett matchschema att utgå ifrån nu så jag planera och se om det kan bli några styrningar utomlands också. Jag har haft kontakter i Polen, Danmark och Tyskland, men vi får se om det går att lösa, säger Hjelmland som förutom att köra för Vetlanda har siktet inställt på individuella SM samt att representera det svenska U23-landslaget.
– Jag var långt framme på SM ifjol och är sugen på att lyckas ännu bättre där i år. Sedan kommer jag lägga mycket fokus på att köra för Sverige i U23-EM som avgörs i augusti med kval i Pavlovice i Tjeckien samt final i Daugapils i Lettland. Det är där jag och de andra förarna i min ålder kan visa att vi hävdar oss väl i vår årskull jämfört med andra ute i Europa.
Som 22-åring är Hjelmland redo att ta steget från lovande junior till etablerad senior. Förra säsongen fick han prova på att ta ett större ansvar i Vetlandas lag under den speciella säsongen.
– Jag körde mycket som nummer fem i laget då och fick lite nyttig träning på att ta klivet upp från reservplats. Det känns bra att ha med sig det inför årets säsong där jag kommer gå in på det snitt jag hade för två år sedan. Det gör att jag kan köra både som ordinarie och reserv beroende på hur laget formeras. Min målbild är att ta ett större ansvar och ha en mer ledande roll, säger Hjelmland men samtidigt poängterar han att det gäller att inte ha för bråttom.
– Det gäller att skynda långsamt och utvecklas steg för steg. Dessutom är det A och O att få vara skadefri vilket jag var förra säsongen. Då kan man köra kontinuerligt och det är helt avgörande.
Filip Hjelmland har även ett team bakom sig där pappa Mikael Hjelmland är koordinator och förre elitföraren David Ruud finns med som personlig coach.
– David fungerar som mentor åt mig och jag kommer även ta hjälp av fler personer med erfarenhet som bollplank under säsongen både vad det gäller mig personligen som förare och de tekniska bitarna.
Förra veckan kom besked om ett sent byte på lagledarposten i Vetlanda Speedway.
– Det var tråkigt att vi tappade Mikael (Karlsson), men han kommer stötta ersättaren Conny Ivarsson till en början och han är ju en legend i klubben som säkert kan tillföra mycket, säger Hjelmland.
Vilka lag ser du som favoriter till SM-guldet?
– Det är jättesvårt att säga innan det drar igång. Som vanligt är alla Smålandsklubbar bra. Smederna och Indianerna har också starka lag. För oss gäller det att nå kvartsfinal. Sedan kan allt hända.