Får viktig roll i polska nykomlingen: "Stor grej"

Filip Hjelmlands framfart på speedwaybanorna har givit eko. Kommande säsong är Mariannelundskillen en av endast tre svenska förare som kör i den polska högstaligan. "Det är en väldigt stor grej för mig", säger han.

Filip Hjelmland tog upp kampen med stjärnor som Tai Woffinden och Maciej Janowski ifjol i Bauhausligan.

Filip Hjelmland tog upp kampen med stjärnor som Tai Woffinden och Maciej Janowski ifjol i Bauhausligan.

Foto: Magnus Strömsten

Speedway2022-01-22 12:30

Den småländske speedwaytalangen blir 24 år i år och har visat att han är redo att ta det sista steget upp som senior. Inför den kommande säsongen har han värvats till TZ Ostravia i den polska högstaligan.

– Jag har tillhört Gorzow tidigare, men nu hoppas jag att få chansen att köra en hel säsong på den nivån. Det har införts en ny regel som säger att minst en förare på position 1–5 i varje lag ska vara en U24-förare. Det har öppnat upp en möjlighet för mig, säger Filip Hjelmland som blir klubbkamrat med Oliver Berntzon i sin nya klubb.

– Vi är tillsammans med Fredrik Lindgren de enda svenska förarna i Ekstraliga den här säsongen. Det är en väldigt stor grej för mig.

En annan nyhet för säsongen i Polen är att det kommer att köras en renodlad U24-liga med klubbarna från den högsta ligan.

– Där kommer jag att få tampas med de största talangerna från stora delar av världen. Det känns inspirerande och kommer förhoppningsvis utveckla mig ännu mer som förare.

Ostrow ligger i de centrala delarna av Polen och det är första gången sedan 1997 som stadens lag är i den högsta ligan.

– Det är väldigt stort intresse för speedway i staden och det finns flera andra storlag i trakten. Jag var nere och träffade alla förare och representanter för klubben förra veckan. Vi genomförde tester och pratade igenom förväntningarna inför säsongen. Det kändes väldigt bra.

Som förare i den polska högstaligan innebär det numera att föraren bara kan köra för en klubb till i ett annat land. För Filip Hjelmland var det inte svårt att välja en fortsättning i Vetlanda.

– Jag har kört för klubbar i Danmark och Tyskland tidigare. Nu hoppas jag att det blir lättare att hitta en bra balans mellan träning och tävlande. Det borde funka bättre när jag bara behöver fokusera på Polen och Sverige.

undefined
Filip Hjelmland får en viktig roll i Vetlanda den kommande säsongen. Dessutom ska han köra för Ostrow i den polska högstaligan.

Efter en stark säsong i Sverige förra året, där Hjelmland var åttonde bästa svensk i Bauhausligan och dessutom topp fem individuellt i Allsvenskan, fanns intresse från andra klubbar.

– Visst var det många andra klubbar som hörde av sig, men det var ingen svårt val för mig att stanna kvar i Vetlanda. Jag tycker att nya lagledaren Rikard Kling har fått ihop en intressant trupp. Vi har många jämna förare och kan vi få det att fungera som ett lag kan vi överraska många i år. Jag tycker att det är det starkaste laget som Vetlanda haft på flera år, säger Hjelmland som anser att det är positivt att det blir en återgång till ett körschema med sju förare per lag.

– Det kommer att bli ett lyft. Det är viktigt att så många unga svenska förare som möjligt får chansen att visa upp sig sett till sportens framtid.

2021 var annars ett turbulent år för Vetlanda Speedway vid sidan av banan.

Har det påverkat dig som förare?

– Det var mycket upp och ner kring klubben i organisationen. För min del som förare har det inte påverkat något. Jag kan bara fokusera på det jag ska göra och gå ut och köra så bra som möjligt. Inför den här säsongen känns allt vid sidan av mycket mer stabilt, så det är inget som oroar.

Vilka lag blir tuffast kommande säsong?

– Lejonen har värvat väldigt stark och Västervik känns vassa. Eskilstuna Smederna och Dackarna blir också att räkna med.

Om knappt två månader hoppas Hjelmland att få äntra ovalen igen.

– Säsongen börjar i april i Polen så det gäller att vara igång tills dess.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!