Verbalt skÀll bÀttre Àn skrivet krypskytte

Jag tycker om alla samtal med er lÀsare. Ofta handlar det om nÄgot som inte Àr bra, men det Àr bra eftersom vi dÄ fÄr en möjlighet att göra det bÀttre. Det finns en dimension i att bli verbalt utskÀlld som ocksÄ Àr bra och det Àr att det sker i realtid, precis just hÀr och nu.

Daniel Söderqvist, chefredaktör Vimmerby Tidning

Daniel Söderqvist, chefredaktör Vimmerby Tidning

Foto: Jocke Blomqvist

Krönika2021-04-30 10:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

HÀromveckan vÀntade jag pÄ att en av redaktionsbilarna skulle fÄ sommardÀck. Det var en av de soliga och fina dagarna. Jag spankulerade runt utanför bilhandlaren och njöt av det vackra vÀdret. Telefonen ringde, det var nyhetschefen Jenn Hultberg. Hon hade fÄtt ett samtal frÄn en prenumerant, som var upprörd över att Vimmerby Tidning inte kommit pÄ flera dagar. Hon frÄgade om jag visste vad det kunde bero pÄ, sÄ hon kunde ringa tillbaka.

Att tidningarna delas ut som de ska Àr prenumerationsavdelningens bord, inte redaktionens. Men vi pÄ redaktionen Àr naturligtvis angelÀgna om att tidningarna kommer ut som de ska och nyhetschefen ville reda ut saken och hjÀlpa prenumeranten. Jag kÀnde att jag hade tid att ta saken och bad om telefonnumret.

Efter att jag presenterat mig möttes jag av en flod av invektiv. Det pÄgick ett par minuter och det var ingen idé att försöka avbryta och sticka in en frÄga. Det var bara att lyssna. Ordkavalkaden var rejÀl, det sparades pÄ inget och det pÄminde mig om nÄgon av alla fotbollstrÀnare jag haft genom Ären, som i halvtid lÄtit oss spelare fÄ veta vad vi Àr vÀrda efter en mindre bra halvlek. Nu för tiden kallas det visst hÄrtork.

NÀr svadan avtog och jag fick in ett ord och vi till slut kunde föra ett samtal började vi reda i röran och kunde slutligen avsluta samtalet i god ton. Vi kunde inte lösa problemet just dÄ, men vi hade Ätminstone börjat.

Jag tycker om alla samtal med er lÀsare. Ofta handlar det om nÄgot som inte Àr bra, men det Àr bra eftersom vi dÄ fÄr en möjlighet att göra det bÀttre. Det Àr klart att det aldrig Àr roligt att bli utskÀlld, men det finns en dimension i att bli verbalt utskÀlld som ocksÄ Àr bra och det Àr att det sker i realtid, det vill sÀga precis just hÀr och nu. Till skillnad frÄn det skrivna, ofta anonyma, krypskyttet, som sker via mejl och pÄ sociala medier.

Det Àr sjÀlvklart lÀttare att kalla nÄgon för det ena eller andra, att gÄ till taskiga personangrepp eller att anklaga nÄgon för nÄgot, genom att skriva det, Àn att göra det ansikte mot ansikte. Det finns tyvÀrr för mÄnga exempel dÀr nÄgon uttryckt sig nedsÀttande mot nÄgon annan i mejl eller pÄ sociala medier, och jag förstÄr att orsaken till det Àr allmÀn frustration och framför allt att möjligheten finns. Det Àr sÄ lÀtt att kasta ivÀg ett par rader i affekt och vips kan det gjorda inte göras ogjort.

Före internet var det svĂ„rare, dĂ„ krĂ€vdes papper och penna och kuvert och frimĂ€rke och en gul postlĂ„da. Det brukade vanligen besinna den arga brevskrivaren att inte posta brevet. Men det finns en bra regel ocksĂ„ för dagens teknik, och det Ă€r att vĂ€nta ett dygn innan man skriver ett svar. Ett annat rĂ„d Ă€r att bara skriva det man kan tĂ€nkas sĂ€ga till nĂ„gon annan ansikte mot ansikte. De tvĂ„ reglerna skulle förhoppningsvis hyfsa tonlĂ€get och valet av ord i skrivna meningsutbyten.   

Jag Ă€r alltsĂ„ av den bestĂ€mda uppfattningen att den mĂ€nniska som via telefon, med upprörd högröd röst och medföljande invektiv, skĂ€ller mig för inkompetent, alltid Ă€r att föredra före de som via det skrivna ordet förminskar och försöker förgöra sina medmĂ€nniskor. Och jag Ă€r det av den enkla förklaringen att det skrivna krypskyttet Ă€r den fega mĂ€nniskans sĂ€tt, medan den som inte Ă€r feg sĂ€ger det i realtid hĂ€r och nu, och allra helst ansikte mot ansikte. 

Med det sagt – det finns ett Ă€nnu bĂ€ttre sĂ€tt, och det Ă€r att föra fram sina synpunkter lugnt och sansat och pĂ„ ett sakligt sĂ€tt. 

Slutligen, nu finns det förmodligen en del lÀsare som tror att jag nyligen varit utsatt för nÄgon form av hot- eller hatmejl, men sÄ Àr inte fallet. DÀremot har jag vÀnner och kollegor som blivit utsatta och det Àr inte roligt.