Han fick speedwayen med modersmjölken, eller var det metanol? Ricky Kling har speedway i blodet och hade sett samtliga Sveriges elitseriebanor innan han var tio år gammal. Pappa Anders hade sonen släpandes i hasorna så länge han var aktiv på elitnivå.
Nu står Ricky på egna ben. Pappa hade sin karriär, jag har min är Rickys paroll inför sin första säsong på elitnivå. Många är spända av förväntan att se vad Ricky kan prestera. Själv känner han ingen press.
- Det är nu det börjar, och de största kraven har jag på mig själv. Vi har gjort en stor satsning på maskinsidan, så jag kan aldrig gnälla på att grejerna inte funkar. Nu är det bara mig det hänger på om det ska gå bra, och det känns faktiskt skönt, säger Ricky Kling.
Vann rubbet som knatte
Ricky Kling kommer från en mycket framgångsrik tid som knatteförare. 2002 vann han både individuella Riksmästerskapet i Eskilstuna och förde Dackarna till guld i Lag-RM. Förra året, sista året som knatte, avslutade han med ett silver vid RM i Hagfors. Ricky kunde kört 500 cc redan förra året, men valde att utnyttja sitt extraår som knatte.
- Många påstår att sista året på 80 cc var skitsamma och en ren transportsträcka, men det tycker inte jag. Jag hade inte storleken att börja köra på stor cykel förra säsongen, nu har jag vuxit till mig och känner mig redo.
Ricky Kling är redo både fysiskt och motormässigt. Det blir ingen halvdan satsning när Ricky Kling Racing kliver in i seriesystemet.
Han har fyra motorer att tillgå, samtliga är trimmade av danske Flemming Graversen som trimmar åt många av GP-stjärnorna.
- Det är stor fördel att ha bra grejer från början. Man behöver aldrig vara orolig att man är efter från början i ren motorstyrka, det är mer på lika villkor och jag kan aldrig skylla på cyklarna. Självförtroendet stiger om du vet att du kan konkurrera från början.
Finlandsfärjan
Många snackar om att Ricky Kling kommer att gå rakt in i Luxo Stars elitserielag som nummer sju eller åtta. Det är dock inte i linje med hans målsättning, i alla fall inte under första året.
- Mitt huvudmål är att komma igång och köra bra speedway i fyra varv och inte köra ned andra förare. Bli stabil och hitta flytet i åkningen helt enkelt. Jag har inga resultatmässiga mål, men visst skulle det vara kul att få prova elitserien redan i år. Men, även om jag känner att jag hänger med en del av av konkurrenterna blir jag inte missnöjd om jag inte får chansen i år.
Han har dock vissa "barnsjukdomar" i sin åkning som måste bort för att han ska bli en riktigt bra speedwayförare.
- Jag har alltid haft problem med starterna. Pappa brukar kalla mig "Finlandsfärjan". Min reaktion är inte den bästa, och det är svårt att öva in den. Men jag jobbar med det och jag tror att receptet är att köra så många tävlingar som möjligt.
Sådan far sådan son
I Ricky Klings team är pappa Anders, med flera SM-guld och stora framgångar som speedwayförare, mekaniker.
- Det känns som en stor fördel att pappa är med. Han har åkt på alla banor och vet vad som krävs för att lyckas. Han är duktig på att förklara vad man gör för misstag.
Men när det gäller avgörande inställningar under tävling är det ändå Ricky som bestämmer.
- Det är jag som har det avgörande beslutet, men vi diskuterar väldigt mycket. I slutändan kanske pappa hade rätt i alla fall...
Ricky har inte blivit lovad några seriematcher i varken Luxo Stars eller farmarlaget Lejonen.
- Som sagt målet är att bli en bra speedwayförare och det är en bit kvar. Visst hoppas jag att få köra en del i Lejonen, men det finns många andra bra tävlingstillfällen för mig. Junior-DM, division två, juniorserien och Jawa Cup är en bra ingångsnivå. Sedan kanske jag får chansen att kvala in till JSM i Målilla.
Att kliva upp ett snäpp i storlek på cykeln är en sak, men det blir tio snäpp värre i hastighet.
Skaderisken ökar, men Ricky är inte rädd.
- Det är inget som avskräcker. Du har bättre kontroll på en 500-cykel än en knattehoj. Jag anser att det är farligare att spela fotboll än att åka speedway.
Knattemästaren har blivit stor
Namnet Kling syns åter i Luxo Stars förarpresentation.16-årige Ricky Kling är redo för sitt första år som speedwaysenior.
Foto:
Fakta
Motorer: GM.
Trimmare: Flemming Grarversen.
Mekaniker: Anders Kling, Anders Ohlsson.
Största meriter: Svensk riksmästare 80 cc 2002, lagmästare samma år.
Bor: Grönkulla mellan Målilla och Virserum.
Studerar: Bygg i Västervik.
Hobbys: Snowboard och inlines
Aktuell: Nykomling i Luxo Stars och elitserien.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!