Hur många timmar de lägger tillsammans vid Motorstadion varje år är det ingen som vågar räkna på, men över 5 000 timmar är ingen överdrift. Och till skillnad från förarna, gör de det helt ideellt. Samtliga har gått i pension från sina ordinarie arbeten, men några planer på att dra sig tillbaka från Motorstadion har de inte än.
- Det är motorhjärtat som bultar, klubbkänslan finns där, säger "Kea" Skoog och Olle Holm.
Det är ingen tillfällighet att Målilla Motorstadion idag är en av landets bästa arenor för speedway. Stadion har genomgått en förvandling under de senaste fem åren. Det stora arbetet gjordes inför SM-finalen 2000 då bland annat den stora sittplatsläktaren kom på plats. Under förra året byggdes även en ny depå i betong med plats för minst 24 förare. Sveriges modernaste i sitt slag.
I andra klubbar tackar banpersonalen varandra i september och tar vintervila och återkommer inte förrän i april.
Men inte i Målilla. Här arbetas det året om.
- Vi brinner för det här, vi vill hela tiden utveckla motorstadion. Så länge vi har idéer så kommer det alltid att hända nånting här, säger Kjell Rosenlund.
- Jag vet att många blivit överraskade över vårt arbete. Bland annat sa Peter Karlsson och Mikael Max att de inte tidigare sett ett så ihärdigt arbete året runt i någon annan klubb.
- Även Tony Rickardsson lär ha uttryckt att det är alltid kul att komma till Målilla och se om det hänt nåt nytt under vintern.
Tidningen träffar de fyra "järnmännen" en helt vanlig arbetsdag på motorstadion. "Kea" Skoog sladdar knattebanan, Olle Holm städar toaletterna medan Kjell Rosenlund och Holger Johansson arbetar med det nya konstbevattningssystemet som ska sköta bevattningen på stora banan per automatik.
- Smidigt, den här kolven skjuts upp och sedan vattnas hela banan och innerplan när som helst på dygnet. Det går att ställa in exakt när man vill vattna, visar Kjell Rosenlund.
I Målilla har speedwayen sin egen tideräkning. Före och efter den gamla banan. 1993 invigdes den nya motorstadion, belägen i höjd med Kvillerum, strax söder om Målilla tätort, mitt inne i den djupaste Småländska snårskogen.
Alla fyra gubbarna har minnen från den gamla banan.
- Jag såg min första speedwaytävling i Målilla 1947, bland annat var Hasse Engborg med, säger Holger Johansson.
- Landskamperna mot Ryssland på 1950-talet var också fina minnen, liksom matcherna mot det engelska klubblaget Birmingham, minns Olle Holm.
- Det var kolstybb på den tiden och banan saknade sarg, det var bara några utställda halmbalar som fungerade som plank. Det var många som gick hem helt svarta i ansiktet efter "sprutet" från kolstybben, minns "Kea" Skoog.
Holger Johansson bor i Högsby och pendlar till Målilla i stort sett varje dag. Det har han gjort sedan 1980-talet.
- Jag började arbeta för klubben strax innan SM-finalen 1985, sedan dess har jag hängt i, säger Holger.
De har upplevt medgång och motgång i klubben. Flytten från den gamla banan som låg mitt inne i Målilla var inte smärtfri.
- Det var många turer, men det har blivit väldigt bra här ute sedan vi satte första spadtaget 1988, säger Kjell Rosenlund som var en av de som byggde den nya arenan.
- Jag lånade en sladd av Vägverket och sladdade de första ovala meterna till den nya banan.
Målilla Motorstadion har fått SVEMO:s miljöcertifikat vilket innebär att arenan uppfyller förbundets alla miljömässiga krav för en motorarena. Kjell Rosenlund är miljöansvarig för motorstadion.
Att lägga dosering och bereda en speedwaybana är en konst. Det krävs finess, massor av timmar och det rätta materialet för att banmaterialet ska "brinna" ihop och få en så bra åkyta som möjligt. "Kea" Skoog vet hur man gör, men varje banskötare har sina knep och det är inget man talar vitt och brett om.
I sommar arrangerar Målilla MK de individuella SM-finalerna för knatte, junior och seniorförare. Banan är ordentligt rustad för att ta emot Sveriges speedwayelit.
Under vintern har en ny innerkantsmarkering i cementplattor lagts runt hela den stora banan.
Tidigare har innerkantsmarkeringen varit en plastslang, men den har haft en tendens att aldrig ligga stilla.
Dessutom har startrakan förlängts med tolv meter för att få rättvisare startmöjligheter på samtliga banor.
Även den höga banvallen i målkurvan vid depån har slätats ut och mycket jord har schaktats bort. Allt för att publiken ska komma närmare depån och förarna. Dessutom finns 300 nya parkeringsplatser strax norr om bilspeedwaybanan. VIP-läktaren har byggts ut med ytterligare tolv bord. En helt ny toalettbyggnad har byggts, som dessutom är handikappanpassad.
"Kea", Holger, Olle och Kjell besitter kunskaper från olika yrkeskategorier. Kjell har jobbat på Vägverket, "Kea" är gammal elektriker, Holger har jobbat på Sydkraft och Olle på LBC.
Trots en arena och organisation i toppklass har Luxo Stars misslyckats med att nå slutspelet fyra år i rad.
- Men i år tror jag att det ska gå vägen, jag tycker det ser riktigt bra ut. Bara de slipper skador, säger Kjell Rosenlund.
Målilla MK kan vara kvartetten djupt tacksam. Om hantverkare skulle utföra motsvarande arbete skulle det kosta stora pengar.
- De gör ett enormt arbete för klubben, de är helt ovärdeliga för oss, säger Luxo Stars sportchef Jörgen Kling.
Och idéer för framtiden finns det gott om.
- Vi måste göra något åt vägen in till stadion, den är lite för smal och krokig. Det får nog bli nästa projekt, säger Kjell Rosenlund.
Som sagt, arbetet vid Målilla Motorstadion står aldrig stilla.
Motorhjärtat bultar hos motorstadions verkliga hjältar
Han är en av fyra eldsjälar som varje år lägger ned en ofantlig tid och kraft vid Målilla Motorstadion. De övriga tre är Olle Holm, Kjell Rosenlund och Holger Johansson. Utan dessa fyra personers insatser lär inte Målilla Motorstadion varit den topparena den är idag.
Männen bakom Motorstadion. Kjell Rosenlund, Karl-Erik Skoog, Holger Johansson och Olle Holm har alla gått i pension, men de tänker inte dra sig tillbaka från Målilla Motorstadion än på många år. Det är deras andra hem, och de fyra har i högsta grad bidragit till att Målilla Motorstadion idag är en av landets bästa banor för speedway.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!