"Tror att vi alla har lärt oss någonting av detta"

Tränaren Daniel Redén döms till böter för att ha tävlat med den nervsnittade stjärnhästen Propulsion. Elitloppsvinnaren beläggs med livstids startförbud. –En principiellt viktig dom, säger Svensk travsports vd Maria Croon.

Hästen Propulsion, tränad och ledd av Daniel Redén, vann Elitloppet 2020 men har fråntagits segern. Arkivbild.

Hästen Propulsion, tränad och ledd av Daniel Redén, vann Elitloppet 2020 men har fråntagits segern. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Trav2022-04-19 09:44

Svensk travsports överdomstol skärper ansvars- och disciplinnämndens (Stad) dom mot travtränaren Daniel Redén i Propulsion-fallet.

Förutom att Redén döms enligt det strikta tränaransvaret ska han även betala 100 000 kronor i böter. Överdomstolen fastslår också att hästen Propulsion "för alltid ska förbjudas att delta i tävling".

"En stor lättnad"

Svensk travsports vd Maria Croon kommenterar domen, som inte går att överklaga, för TT.

– Vi uttryckte efter beslutet i första instans att det var ett balanserat beslut. Sedan valde tränaren att överklaga det beslutet, vilket vi anslutningsöverklagade. Vad överdomstolen nu har fastställt är i linje med det första beslutet samt att man även ger böter. Sammantaget är det en stor lättnad över att ärendet är utagerat, säger hon.

– Det är en principiellt viktig dom. Travsporten har visat att den upprätthåller fundamenten om att alla ska tävla på lika villkor.

Propulsion vann Elitloppet 2020, körd av kusken Örjan Kihlström. Därefter visade det sig att hästen var nervsnittad, vilket strider mot antidopningsreglementet. Nervsnittning resulterar i hästen inte kan känna smärta. Ingreppet är förbjudet att tävla med i Sverige och resten av Europa men tillåtet i USA.

Enligt ett veterinärdokument i USA nervsnittades Propulsion 2015, fyra månader innan Redén köpte stjärnhästen.

"Tufft som fan"

Maria Croon menar att det blir viktigt att säkerställa var denna typ av ingrepp är tillåtna.

– Vi behöver vara extra noga i bakgrundsgrundskontrollerna av hästar från länder med andra regelverk. Jag tror att vi alla har lärt oss någonting av detta, säger hon.

TT: Vad har svensk travsport lärt sig av detta?

– Att vara ännu mer uppmärksamma på hästens historik. Att se till att hästen är tävlingsberättigad och undersöka vad den har med sig i bagaget, vilket är tränarens ansvar att ha koll på.

– Vi arbetar generellt med att försöka synkronisera hela regelverket och det diskuteras i olika travforum internationellt. Vi är dock en bra bit därifrån i dagsläget för att, till exempel, djurskyddslagar ser olika ut i olika länder, säger Maria Croon.

Daniel Redén har inte kommenterat tisdagens dom. Han har tidigare berättat att vändorna kring Propulsion varit påfrestande.

– Det har varit tufft som fan, det är så mycket anspänning och så många minnen som kommer upp. Nu är är det bara skönt att det är över, sade han till Trav365 efter att överdomsförhandlingarna avslutats i mars.

Maria Croon, vd för Svensk travsport, anser att överdomstolens beslut i Propulsion-ärendet är principiellt viktigt för sporten. Arkivbild.
Maria Croon, vd för Svensk travsport, anser att överdomstolens beslut i Propulsion-ärendet är principiellt viktigt för sporten. Arkivbild.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!