– Det har blivit ett trendbrott, säger han, fler och fler kommuner satsar på att bygga tillagningskök vid äldreboendena och det gör att maten blir bättre. På många håll lagas maten dessutom från grunden, och blir godare och får ett bättre näringsvärde.
I årets undersökning har Matpatrullen besökt ett äldreboende i var och en av de tolv kommunerna i länet. I Hultsfreds kommun är det Ekliden i Virserum som granskats.
Och resultatet är med beröm godkänt. Här har utvecklingen verkligen gått åt rätt håll sedan första besöket, tycker Sivert Bergström.
Betyget i matpatrullens lista talar sitt tydliga språk, Ekliden fick vid senaste besöket 4,1 av fem möjliga.
– Men första gången vi var där 2014 var det inte lika bra, säger Bergström, men sedan dess har det hänt mycket.
Allra bäst snittbetyg i länet får Strandvägens äldreboende i Nybro, med imponerande 4,8.
Men med något enstaka undantag har alla äldreboenden höjt sina betyg i årets undersökning.
Syftet med den här undersökningen var förstås att få till en förbättring av maten på äldreboendena och det har man kommit en bra bit på väg med.
– Matpatrullen består av SPF-seniorernas arbetsutskott i länet, berättar Sivert Bergström, det är samma personer varje gång för att få en så rättvis bedömning som möjligt.
Och genom att man besöker samma äldreboenden på ungefär samma veckodag varje gång, får man också en bild av utvecklingen.
Maten är förstås en viktig del i undersökningen, men också miljön, priset, salladsbord och mycket annat spelar också in i bedömningen. Vart och ett av de nio olika kriterierna bedöms från ett till fem, och det är snittbetyget som presenteras.
Matpatrullen började sitt arbete 2014. Då var det en besk debatt om äldrematen i landet, inte minst på grund av kylmaten från Sala, som fick en otrolig massa kritik.
– Den maten har vi inte kunnat prova, säger Sivert Bergström, men vi valde att prova maten på äldreboendena i stället.
Inledningsvis var Matpatrullens besök inte jättepopulära.
– De såg oss nog lite som spioner, säger Sivert Bergström. Men den inställningen ändrades snabbt när man såg att det blev lättare att få loss resurser. Så numera är 100 procent av personalen nöjda med våra besök när vi kommer tillbaka.
Men även om snittbetygen för maten ökat markant, ser man utrymme för förbättringar, bland annat med salladsbordet.